Home دریچه اعتمادبه‌نفس، تعالی و استقلال: آموزه‌‌های کسب‌وکار از چهار کارآفرین بزرگ
اعتمادبه‌نفس، تعالی و استقلال: آموزه‌‌های کسب‌وکار از چهار کارآفرین بزرگ

اعتمادبه‌نفس، تعالی و استقلال: آموزه‌‌های کسب‌وکار از چهار کارآفرین بزرگ

107
5

کارآفرینان بزرگ اغلب آموزه‌های بزرگی برای به اشتراک گذاشتن دارند. داستان آن‌ها یادآور می‌شود – به خصوص در کسب‌وکار – شکست اجتناب‌ناپذیر است.

درحالی‌که امکان‌پذیر نیست تمام شرایط را کنترل کنیم، آنچه می‌توانیم کنترل کنیم پاسخ ماست؛ و این است که یک کارآفرین بزرگ را می‌سازد: تصمیم او به بر عهده گرفتن مسئولیت در میان هرج‌ومرج.

لوئیس هوس (Lewis Howes)، نویسنده کتاب LinkedWorking و طراح برنامه آموزشی LinkedInfluence در وب‌سایت Entrepreneur به سخنانی برگرفته از چهار تن از بانفوذترین افراد در گذشته و حال اشاره می‌کند؛ و به دنبال هر کدام درسی را بیان می‌کند که از آن سخن می‌توان گرفت و این که چگونه می‌تواند در کسب‌وکار، شما را یاری کند.

1   به آن چه هستید اعتماد داشته باشید.

«اگر امید شما برای استقلال پول است، هیچ گاه به آن دست نخواهید یافت. تنها امنیت واقعی که یک فرد در این دنیا خواهد داشت یک ذخیره دانش، تجربه و توانایی است.» (هنری فورد، بنیان‌گذار شرکت فورد موتور)

شاید ساده باشد که به کارآفرین موفقی نگاه کنید و با خود بگویید، «شرط می‌بندم امور بر او ساده می‌گذرد» یا «او فقط خوش‌شانس بوده است.» اما پس از این که وقتی را با افراد موفق سپری کنید، در خواهید یافت که بسیاری از آن‌ها در نقطه‌ای از زندگی خود با بی‌پولی مواجه، ورشکست و به مشکلات حادی دچار شده بودند.

آن چه این افراد را متمایز می‌کند این است که اجازه ندادند موقعیت مالی‌شان احساسات آن‌ها را دیکته کند، ارزش آن‌ها را تعیین کند یا احساس برتری به آن‌ها بدهد. این افراد می‌دانند که پول به راحتی از دست می‌رود و به راحتی به دست می‌آید. تنها چیزی که واقعاً اهمیت دارد این است که یاد بگیرید چگونه ارزش خلق و عرضه کنید.

به محض این که یاد بگیرید چگونه در بازار خود ارزش خلق کنید، می‌توانید منشأ احساس امنیت خود را از آن چه دارید به آن چه هستید تغییر دهید.

2   مستقل فکر کنید.

«اگر می‌خواهید موفق شوید باید در راه‌های جدید قدم بگذارید تا این که از راه‌های اثبات‌شده و قدیمی موفقیت عبور کنید.» (جان دی راکفلر، بنیان‌گذار شرکت استاندارد اویل)

این نقل‌قول را دوباره بخوانید. راز بزرگ‌ترین پیشرفت‌های نوآورانه در این است.

نوآوری با تقلید از موفقیت‌های دیگران به دست نمی‌آید؛ بلکه به وسیله رهبرانی حاصل می‌شود که ریسک شکست و تمسخر را می‌پذیرند تا چیز کاملاً جدیدی را خلق کنند.

هوس می‌گوید: «بزرگ‌ترین نقطه عطف زندگی من زمانی رخ داد که امنیت شغلی را از 9 صبح تا 5 بعدازظهر نپذیرفتم و تصمیم گرفتم، با این اصل ساده ارزش افزودن به زندگی دیگران، کسب‌وکاری دیجیتال ایجاد کنم. من هراس داشتم، بی‌پول و تنها بودم، ولی فرصتی که دیدم به من انگیزه داد تا از همه آن‌ها عبور کنم. خلق ارزش نیروی محرک هر چیزی است که انجام می‌دهم.»

3   بدانید که چه زمانی باید دست کشید و عبور کرد.

«یک عامل برنده بودن این است که بدانید چه زمانی دیگر کافی است. گاهی اوقات باید از مبارزه دست بکشید و عبور کنید و به دنبال چیزی بروید که کاراتر است.» (دونالد ترامپ، کارآفرین، شخصیت تلویزیونی و نویسنده)

کارآفرینان یاد گرفته‌اند که برای آنچه می‌خواهند مبارزه کنند و از شکست نفرت داشته باشند؛ ولی هر مبارزه‌ای ارزش وقت شما را ندارد. نکته در این است که همیشه تصویر کلی را به خاطر داشته باشید و اجازه ندهید غرور شما بر سر راه کارا بودنتان قرار گیرد.

بین استقامت و لجاجت تفاوت بسیاری است. لجاجت یعنی به زور چیزی را به کار انداختن، در حالی استقامت نیازمند این است که به طور پیوسته روی چیزی کار کنید که از قبل خود کارا هست. هوس می‌گوید: «برخی از بهترین تصمیماتی که من گرفته‌ام مربوط می‌شود به نه گفتن به یک شراکت احتمالی یا متوقف کردن کالایی که کارا نبود.»

4   به دنبال تعالی باشید، نه شهرت.

«به یک یا دو سال موفق بودن می‌گویند معرکه بودن، پر طرفدار بودن. تعالی یعنی قادر باشید برای یک مدت زمان طولانی در سطح بالایی عمل کنید.» (جی زی، هنرمند موسیقی و کارآفرین)

شاید تعدادی از افراد را بشناسید که موفقیتی یک‌شبه را با محصول یا استارتاپی تجربه کرده‌اند، ولی اجازه دادند موفقیتشان آن‌ها را فریب دهد که آدم خاصی هستند؛ و به بازخوردهای مهمی که از شرکا و مشتریان خود دریافت می‌کردند توجه نکردند.

به محض این که یک کارآفرین رشد خود را متوقف کند، دیگر به یادگیری توجه نکند و پذیرای بازخوردهایی که دریافت می‌کند نباشد، این می‌تواند به معنی پایان کسب‌وکارش باشد.

متأسفانه، برخی کارآفرینان باید «همه چیز را از دست بدهند» پیش از این که این درس را یاد بگیرند.

پس همیشه به دنبال تعالی باشید، نه شهرت. تعالی آن چیزی است که هستید؛ شهرت آن چیزی است که در یک زمانی بودید.

منبع: Entrepreneur

(107)

 
https://telegram.me/businesstrend
مهدی محمدزاده طهرانی مهدی دانش‌آموخته MBA از دانشگاه شریف و یکی از موسسان و دبیر ارشد مجله اینترنتی بیزینس‌ترند است.

Comment(5)

  1. ممنون . اما مطالبتون بصورت كلي است و حالت خبر را دارد . بنظر من اگر قصد آگاه كردن ديگران را داريد بهتر است مطلب مورد نظر خود را بطور واضح تشريح نماييد

     
    1. با سپاس از نظر شما. البته لازم است به چند نکته اشاره کنم:
      اول این که عموماً مطالب بیزینس ترند از جنبه‌ای به سه دسته تقسیم می شوند:
      1. مطالبی الهام بخش که هدف آن‌ها تغییر نگرش و به فکر انداختن خود خوانندگان است همچون مطلبی هم اکنون پیش روی شماست.
      2. مطالبی که به دنبال ارائه راهکار هستند یا بایدها و نبایدهایی را بیان می کنند، در این مطالب نکات کلیدی و گاهی ریزی ذکر شده است. به عنوان مثال پست یک قاعده ساده برای پرهیز از جلسه‌های بی‌فایده از این دسته است.
      3. مطالبی هم بیشتر جنبه اطلاع رسانی و خبری دارند. مانند پست عجیب‌ترین ترند تبلیغات تاکنون؟ فناوری جدید ممکن است اجازه دهد تبلیغات در ذهن شما تداعی شوند!
      سعی ما بر این است که از تمام این دسته ها مطالبی را در بیزینس ترند قرار دهیم و اگر نگاهی به تمام مطالب بیزینس ترند بیاندازید از هر یک از این دسته ها مطالبی را در آن خواهید یافت.
      نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که لازم است به موجز و کوتاه ومفید بودن مطالب نیز توجه کنیم تا حجم مطالب از حوصله خوانندگان خارج نشود.
      و البته امیدواریم خوانندگان محترم نیز با ارائه نظرات یا بیان ابهامات خود به پربارتر شدن مطالب کمک کنند.

       
  2. سلام
    خسته شدم اینقدر تو این سایت و اون سایت رفتم و مطالب مربوط به بازاریابی و بیزینس و کارآفرینی رو خوندم
    خوندن این مطالب زمانی به کار من و امثال من میاد که وارد کار شده باشیم .

     

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *

لطفا جای خالی را پر کنید Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.