کوچینگکوچینگ تحولکوچینگ رهبریلایف کوچینگ

هوش کلامی چیست؟

راهکارهای تقویت هوش کلامی

هوش کلامی یکی از هشت نوع هوشیه که «هوارد گاردنر» در کتاب خودش تحت عنوان «چارچوب‌های ذهن؛ نظریه هوش‌های چندگانه» اون رو بیان کرده. این نوع هوش چه تفاوتی با بقیه هوش ها داره؟ باعث ایجاد قدرت بیان کلمات بشکل متفاوتی میشه که تاثیرگذارتر عمل می کنه.که در این مقاله بیزنس ترند کوچ شفاف تر توضیح داده شده.

همۀ ما عبارت «من تو رو دوست دارم» رو به طور ناخودآگاه بلدیم اما افراد با هوش کلامی بالا، توانایی منحصربه‌فردی برای ادای کلمات و جملات دارن، اون ها میگن: «من تو رو مثل قطره قطره روی برگ‌های سبز بهاری دوست دارم». اینجاست که این نوع هوش به شکلی متفاوتی خودش رو نشون می ده.

بررسی هوش کلامی

منظور از هوش کلامی چیست؟

هوش کلامی که با اسم هوش زبانی هم شناخته می‌شه، در اصل توانایی استفاده از کلمات یا بیان افکار و مفاهیم، موقع صحبت کردن یا نوشتن تعریف میشه. افرادی که هوش کلامی بالایی دارن، به راحتی در جمع صحبت می کنند، کتاب می نویسند یا حتی مفاهیم سخت رو به روشی ساده توضیح میدن.

بعضی از سخنران‌ها از همان لحظه اول صحبتشون، بطرز عجیبی شنونده رو مجذوب خودشون می کنن که مخاطب با اشتیاق تمام مثال‌ها و تک، تک نکته‌های اون رو تا آخر سخنرانی دنبال می‌کنه. این افراد هوش کلامی و زبانی بالایی دارن و به طور دقیق می‌دونن برای رسوندن منظور خودشون به دیگران موقع صحبت از چه کلمات و جملاتی استفاده کنن.

هوش کلامی از چهار تا مؤلفه زیرتشکیل شده :

1- آوا‌شناسی

در هوش کلامی یا زبانی شناخت فراز و فرود‌ها و نوع ادا کردن جملات اهمیت زیادی داره. در واقع، در هوش کلامی فرد باید بتونه جملات سؤالی رو به صورت سؤالی، جملات خبری رو به صورت خبری و هر جمله رو با آوای متناسب با مضمون اون به کار ببره؛ چون در غیر این صورت، اگر آوا‌ها به روشی نادرست ادا بشن، ممکنه شخص مقابل سؤال خودش رو بشکل خبری یا آمرانه بیان کنه و مخاطب به درستی منظور اون رو متوجه نشه.

2- معنا‌شناسی

اولین ویژگی که یک فردی که هوش کلامی بالایی داره باید اون رو داشته باشه، شناخت معنای درست هر کلمه و استفاده از اون در جای مناسب اونه، چون بعضی از کلمات هستند که معانی متفاوتی دارن. هوش زبانی باعث می‌شه تا تشخیص معنای متفاوت واژگان و کلمات، برای فرد آسان بشه.

3- کاربرد واژگان و کلمات

می تونیم برای بیان یه جمله از کلمات زیادی که در فرهنگ لغات وجود داره، استفاده کرد، اما به کار بردن مناسب‌ترین کلمه ست که می‌تونه هوش کلامی بالای یک شخص رو اثبات کنه، در نتیجه داشتن یک دایره وسیع از واژگان و استفاده درست از کلمات یکی دیگه از ویژگی‌های هوش زبانیه که جزء الزامات مهم این هوش محسوب میشه.

4- توانایی در جمله‌ سازی

یکی دیگه از ویژگی‌های مهم هوش کلامی می‌تونیم به توانایی چینش درست کلمات در کنار هم به شکلی که برای مخاطب کاملاً قابل فهم باشه، اشاره کنیم، بنابراین افرادی که هوش کلامی بالایی دارن، معمولاً در بیان هر موضوعی می‌تونن به شیوه‌ای کارآمد و قابل فهم، کلمات مختلف رو در کنار هم قرار بدن و جملات موثر رو خلق کنند.

آموزش هوش کلامی

برای تقویت و افزایش هوش کلامی چه راهکار‌های موثری وجود دارد؟

هوش کلامی یک ویژگی یا استعداد مادرزادی نیست و کاملا اکتسابی! یعنی شما می‌تونید این مهارت رو به راحتی و با استفاده از راهکار‌های بسیار ساده در وجود خودتون تقویت کنید و یاد بگیرید. البته که در ادامه 5 راهکار افزایش هوش کلامی و زبان رو می تونید مطالعه کنید و تمرین کنید.

راهکار اول: یادداشت وقایع روزانه

یادداشت وقایع روزانه یک تکنیک هوش کلامیه که باعث تقویت این مهارت می‌شه. بعضی از افراد یادداشت‌های روزانه خودشون رو مرتب انجام می‌دن، این کار باعث می‌شه که بعد از مدتی، در کنار تقویت مهارت نویسندگی، اون ها بتونند تغییرات مثبتی رو در نحوه صحبت کردن خودشون، احساس کنند.

شما می‌تونید از همین الان دست به کار بشید، یا حداقل به فکر تهیه یه دفترچه یادداشت برای خودتون باشید، یا اینکه در صفحات اجتماعی خودتون، دست نوشته‌هایتون رو با دیگران به اشتراک بذارید. در نتیجه یادداشت کردن اتفاقات روزانه زندگی یک راهکار افزایش هوش کلامی موثر محسوب میشه.

راهکار دوم: در هر موقعیتی از مطالعه غافل نشید.

از مزیت‌های مطالعه کردن می تونیم به بالا بردن سطح آگاهی، گسترش دایره لغات، کمک به درک بهتر موضوعات و… اشاره کنیم. علاوه بر این، وقتی که شما مطالعه می‌کنید، با کلمات جدیدی آشنا می‌شید، چگونگی به کار‌گیری اون ها رو در جملات می‌بینید و در نتیجه تا حدود زیادی می‌تونید با این روش مهارت‌های کلامی خودتون رو تقویت کنید؛ بنابراین مطالعه کردن رو جزء برنامه‌های روزانه خود تون قرار بدید و برای اون وقت بذارید، حتی اگر شده به اندازه 10 دقیقه. برای افزایش هوش کلامی و زبانی خودتون، پیشنهاد می‌کنیم که هم کتاب بخونید و هم دانش خودتون رو در خصوص تقویت هوش کلامی بالا ببرید.

راهکار سوم: در جمع دوستانه فقط شنونده نباشید

معمولاً در جمع‌های دوستانه، بحث‌های زیادی در مورد موضوعات مختلف شکل مطرح میشه، اگر واقعا می خواید که به فن بیان و افزایش هوش کلامی خودتون کمک کنید، بهتره در بحث‌ها و گفتگو‌ها مشارکت کنید و فقط نظاره‌گر نباشید. مشارکت در این بحث‌ها می‌تونه فرصت‌های مناسبی رو برای شما به وجود بیاره تا بتونید مهارت‌های هوش کلامی خودتون رو تقویت کنید. وقتی شما در گفتگو‌ها شرکت می‌کنید، ذهنتون درگیر این موضوع می‌شه که چطور باید در لحظه جملات و کلمات مناسب رو پشت سرهم بچیند تا شما بتونید بهترین جواب رو به دیگران بدید.

راهکار چهارم: یادگیری زبان جدید

یادگیری زبان جدید یک راهکار افزایش هوش کلامی بشمار میاد که مهارت‌های زبانی و روابط بین فردی رو توسعه می‌ده. اگر احساس می‌کنید وقت کافی یا توانایی یادگیری زبان جدید رو ندارید، می‌تونید در رابطه با حوزه کاری و شغلی خودتون لغات و کلمات بیشتری رو یاد بگیرید. یادتون باشه که این کار باعث می‌شه تا حرفه‌ای‌تر به نظر برسید و در مسیر موفقیت شغلی قرار بگیرید.

راهکار پنجم: صحبت کردن بدون مکث و تپق را تمرین کنید.

اگر می‌خواید تکنیک هوش کلامی رو در وجود خودتان تقویت کنید و حرفه ای عمل کنید، موقع صحبت مکث و تپق نداشته باشید. هوش زبانی از جمله مهارت‌هاییه که به هرچقدر بیشتر در مورد اون صحبت کنید، مطمئناً نتیجه بهتری از اون می گیرید، به همین دلیل، معمولاً بیشتر تمرینات اون با استفاده از صحبت کردنبه نتیجه می رسه.

*راهکار ویژه

تمرین دیگه ای که به عنوان یک راهکار مهم و اساسی و تاثیرگذار برای افزایش هوش کلامی محسوب می‌شه، ایستادن در مقابل آینده و یک دقیقه بدون مکث کردن و تپق زدن صحبت کردنه. مهم نیست که شما قراره در مورد چه چیزی صحبت کنید، اون چیزی که اهمیت داره، اینه که شما بتونید بدون مکث برای یک دقیقه کامل حرف بزنید؛ چون این نوع پشت سرهم صحبت کردن، باعث می‌شه تا شما بتونید از لغاتی که داخل ذهنتون وجود داره، استفاده کنید و به بهترین شکل ممکن اون ها رو کنار هم قرار بدید تا به درستی منظور خودتون رو به مخاطبتون برسونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا