بیزنس کوچینگکوچینگ

نقش کوچینگ در توسعه منابع انسانی

کوچینگ و منابع انسانی و نقش کوچینگ در توسعه منابع انسانی

کوچینگ شاخه‌های مختلفی داره که هر کدوم از اون ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارن. یکی از انواع مهم کوچینگ، کوچینگ منابع انسانیه. این نوع از کوچینگ بر روی کمک به مدیران تمرکز داره تا به مسائل و فرصت‌های شغلی اونها به صورت سازمان یافته‌ای رسیدگی بشه.

در هر سازمانی مدیر منابع انسانی یه سری وظایف در خصوص سازمان و تمام مدیران و کارکنان مجموعه دارد (در ادامه بیشتر توضیح میدم) که نقش نیروی محرکه سازمان رو به عهده داره که می تونه بسیار بسیار تاثیر گذار باشه.

به همین خاطر استخدام مدیر منابع انسانی کار آسونی نیست و صرف داشتن مدرک دانشگاهی و تجربه کاری نمی تونه مدیر منابع انسانی کاربلد و حرفه ای رو معرفی کنه. (به عمل کار براید به سخن گفتن نیست). خیلی از مهارت ها هستن که یک مدیر منابع انسانی باید اون ها رو دارا باشه یا برای بدست اوردنش اشتیاق داشته باشه وگرنه کسی با حتی 50 واحد درسی مرتبط با منابع انسانی پاس کردن در دانشگاه نمی تونه مدیر منابع انسانی موثری باشه.

در این مقاله در سایت بیزنس ترند این موضوع رو مورد بررسی قرار دادم که اگر مدیر منابع انسانی و در کل واحد منابع انسانی یک سازمان از فرآیندهای کوچینگ در رهبری کارکنان اون سازمان استفاده کنه، چه مسیری برای رشد و پیشرفت اون سازمان ایجاد میشه و نقشه راه نیروی انسانی اون به کدوم سمت‌وسو میره.همچنین به وظایف مدیر منابع انسانی اشاره ای کردم تا به شفافیت بیشتری در این مسیر برسیم.

کوچینگ و منابع انسانی و نقش کوچینگ در توسعه منابع انسانی

با دقت فراوووون تا انتهای مقاله با من همراه باشید که قرار کلی اطلاعات کاربردی رو با هم مرور کنیم.

مدیر منابع انسانی کیست؟

معمولاً از نظر کارمندان یک شرکت یا سازمان، مدیر منابع انسانی فردیه که شما می‌تونید برای مواجه شدن با هر مشکل و مسأله‌ای به اون فرد مراجعه کنید. البته وظایف مدیر منابع انسانی شامل موارد دیگه ای هم می‌شه که می‌تونیم جذب و استخدام رو از مهم‌ترین اون ها نام ببریم.

همچنین روابط خوب با کارکنان به شکلی که اون ها بتونن به راحتی مشکل خودشون رو با مدیر منابع انسانی بیان کنند هم مسأله بسیار مهمیه که حتماً باید به اون توجه بشه. چرا؟ چون خیلی از شرکت‌ها مدیر منابع انسانی دارند اما از اونجایی که کارکنان با اون‌ها احساس راحتی نمی‌کنند، مسأله خودشون رو به صورت واضح بیان نمی‌کنند و در نتیجه بازدهی که کارکنان باید داشته باشند افت می‌کنه و تأثیر مستقیم در عملکرد کارکنان و بتبع اون در میزان سوداوری سازمان تاثیرگذاره.

بهتر بدونیم که کارمندان و کارکنان سازمان‌ها و شرکت‌ها با ارزش‌ترین دارایی هر شرکتی هستند و مدیر منابع انسانی وظیفه داره که در بهبود کیفیت این سرمایه انسانی کمک کنه. ترویج ارزش‌های سازمانی و ایجاد حس مثبت در کارکنان از مهمترین وظایف مدیر اجرایی محسوب می‌شه.

مدیریت منابع انسانی از نظر موقعیت شغلی، می‌شه گفت بالاترین سمت شغلی در این حوزه به شمار میاد و هر کس که در این موقعیت مشغول به کار باشه، می‌تونه با پیشرفت شغلی به افزایش درآمد قابل توجهی برسه.

وظایف مدیر منابع انسانی چیست؟

  • جذب نیروی انسانی

یکی از مهمترین وظایف مدیر منابع انسانی، جذب و استخدام نیروی انسانیه که باید بر اساس معیار‌های بی‌طرفانه انجام بشه. دقت کنید که قبل از شروع استخدام کارکنان، باید در مورد نیرو‌هایی که قصد دارید اون ها رو جذب کنید حتما برنامه‌ریزی کنید. باید توجه کنید که نیرو‌هایی که قصد دارید استخدام کنید آیا در میان مدت و بلند مدت می‌توانند برای سازمان مفید باشند یا خیر؟ چرا این مساله مهمه؟ چون معمولاً این مساله در ارتباط با مدیریت منابع انسانی خیلی پررنگه که حتما رعایت و توجه بشه.

یکی از کارهایی که می تونه ضربه قابل توجهی به سازمان بزنه، جذب نیروی انسانی بیشتر از مقداری که شرکت نیاز داره که در نهایت موجب تعدیل نیرو میشه.برای همین بهتره قبل از افزایش تعداد استخدام‌ها با یک متخصص جلسه‌ی مشاوره کسب و کار داشته باشید.

اگر جذب نیروی انسانی به شکل صحیح انجا بشه، معمولاً افراد کمتری در طول زمان از شرکت خارج می‌شن که می‌تونه نتیجه کار صحیح شما در جذب نیروی انسانی باشه. دقت کنید که اگر شما در ابتدا تعداد زیادی از افراد رو استخدام کنید و بعد بعضی از اون ها رو تعدیل کنید، می‌تونه خسارات جبران‌ناپذیری رو به سازمان وارد کنه و امنیت شغلی سایر کارکنان رو هم زیر سؤال ببره. شاید بپرسید چرا این مساله مهمه؟ چون یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در بازدهی بالای کارکنان می تونه حس داشتن امنیت شغلی باشه.

این مسأله می‌تونه باعث بشه که نیرو‌های باقی مونده در شرکت اعتماد خودشون رو از دست بدن و در نهایت اون ها هم به فکر سازمان جدیدی با امنیت شغلی بیشتر برای کارشون باشن. البته اگر در سازمان باقی هم بمونند بهره‌وری اون‌ها کاهش زیادی داره. همچنین همونطور که قبلا هم اشاره کردم فرآیند جذب نیروی انسانی یکی از مهمترین وظایف مدیر منابع انسانی به شمار می‌ره.

  • حفظ شرایط کاری خوب برای کارکنان

در ارتباط با معرفی شغل مدیر منابع انسانی، میشه گفت حفظ شرایط کاری خوب برای کارکنان از اهمیت زیادی برخورداره. معمولاً کارکنان شرکت‌ها حدود ۶۰ درصد از زمان خودشون رو در روز به کار صرف می‌کنند که می تونه عدد پایینی باشه بسته به نوع کار ولی خب خیلی از عوامل در بالا رفتن این رقم تاثیرگذاره.

شاید برای شما این سوال پیش بیاد که چرا توجه به کارکنان از وظایف مهم مدیر منابع انسانیه؟ و یا حتی چطور باید این نقش رو با کیفیت بالایی انجام داد؟

در رابطه با این موضوع بهتره بگیم که کارکنان وقتی احساس می کنن که شما بعنوان مدیر منابع انسانی دنبال این هستید که محیطی رو فراهم کنید که از نظر شغلی و آرامش در محیط کار برای اون ها مناسب باشه خیلی از احساس ها از جمله حس امنیت، تعهد ، اعتماد رو در اون ها پررنگ می کنید که در سازمان به هم سو شدن کارکنان با شما کمک می کنه.

بعضی از این کارهایی که به شما بعنوان مدیر منابع انسانی کمک می کنه:

  • مدیر منابع انسانی وسایل مصرفی یک شرکت رو به مقدار مناسب وبه نحو مناسب تأمین کنه.
  • با رفتار مناسب با نیرو‌ها برخورد داشته باشه و در مقابل مسأله اون‌ها بی‌تفاوت نباشه.
  • حتماً به حرف‌ها و قول‌هایی که می‌ده عمل کنه و اون‌ها رو زیر پا نگذاره.
  • سعی کنه بیمه رو برای کارکنان در نظر بگیره و حتی المقدور پیشنهاد بیمه تکمیلی رو هم برای منابع انسانی خودش در نظر داشته باشه.
  • برای منابع انسانی تازه وارد شرح شغلی خودتون رو کامل توضیح بدید تا بتونه راحت‌تر با شما ارتباط بگیرند.
  • تشویقی برای کارکنانی که نتیجه خوبی در کار می‌گیرن در نظر گرفته بشه.
  • مدیریت روابط منابع انسانی

یکی از مهمترین فاکتور‌هایی که در تعریف شغلی و شرح وظایف مدیر منابع انسانی قرار داره، مدیریت روابطه. معمولاً تمام اموری که در زمینه کاری مدیریت اجرایی باید انجام بشه از طریق انتقال اطلاعات انجام می‌شهکه نیازه خیلی مورد توجه قرار بگیره.

مفهوم کوچینگ منابع انسانی چیست و چطور باید در سازمان ها اجرا شود؟

فواید کلی کوچینگ برای سازمان

کوچینگ بر پایه این باور که انسان‌ها توانمند هستند و سرشار از پتانسیل‌هایی که با آگاهی و انتخاب می‌تونند بهترین خودشون باشن و بهترین سازمانشون. یکی از قدرتمندترین کارهایی که مدیران منابع انسانی می‌تونند در نقش کوچ در سازمان انجام بدن، باور این پتانسیل‌ها و معرفی اون به همه سازمانه، تا فضایی فراهم بشه که همکارانشون شروع به یادگیری کنند تا جایگزین نیاز آموزش‌های درون‌سازمانی بشه و به نوعی میشه گفت رفتن اعضا به سمت یادگیری باعث رشد سازمان میشه .

طبق آمار به‌دست‌اومده ۸۰ درصد مسیر موفقیت در رشد فردی مربوط به ذهنه و مابقی به منابع بیرونی ارتباط داره. بهتر از این اعداد و ارقام ساده نگذریم.

با کوچینگ می‌توانیم کمک کنیم تا همکارانمون موانع ذهنی خودشون رو بشناسند و از اون ها عبور کنند.

کوچینگ می‌تونه برای اشخاص و سازمان‌ها فواید زیادی داشته باشه از جمله:

  • افزایش درآمد
  • تبدیل مدیران سازمان به رهبران تأثیرگذار
  • پیشرفت کردن حتی در شرایط سخت
  • مدیریت بهتر زمان
  • ایجاد تمرکز بر مسائل مهم
  • شکوفایی استعداد و ایده پردازی
  • استفاده از فناوری
  • افزایش احساس مسئولیت و پاسخگویی
  • افزایش و بهبود سطح دانش تجاری
  • ارتباط مؤثر بین رهبر و کارکنان در جهت پیشبرد اهداف سازمان

کوچینگ و تاثیر آن در توسعه کارکنان

امروزه دیگه باید بگیم نیروی انسانی های ما در سازمان اسمشون رو به سرمایه‌های انسانی تغییر دادن و به‌عنوان فونداسیون اصلی در یک سازمان بحساب میان.

افرادی استخدام می‌شوند، افرادی ارتقا داده می‌شوند و یا از سمتی به سمتی دیگر می‌روند. در هر سازمانی افراد به توسعه و پیشرفت برای رشد حرفه‌ای خود نیاز دارند.

واحد مدیریت نیروی انسانی یک سازمان درواقع نقش مؤثری در پیشرفت سازمان داره و وظیفه­ی اون، نظارت بر خط‌مشی‌های گوناگون سازمان و عملکرد نیروی انسانی اون سازمانه.

مدیر منابع انسانی باید تلاش کنه افق‌های زمانی بلندمدت سازمان رو به برنامه میان‌مدت و کوتاه‌مدت تبدیل و اجرایی کنه تا به واقعیت تبدیل بشه و کارایی نیروهاش رو افزایش بده.

زمانی که کارکنان بدونند زیر نظر یک مدیر کارکشته هستند، برای ارتقاء شغلی خودشون تلاش می‌کنند و سعی می‌کنند کار و وظیفه خودشون رو به‌خوبی انجام بدن و این امر باعث می‌شه که سازمان به‌صورت چشم‌گیری در مسیر پیشرفت حرکت کنه و افق‌های رسیدن به اهداف رو ترسیم کنه.

کوچ منابع انسانی به سازمان‌ها کمک می‌کنه تا افراد اعم از کارکنان و مدیران در جای مناسب خودشون قرار بگیرند و در مسیر درست گام بردارند.

همچنین در مسیر ارتقاء مهارت‌های تخصصی و رفتاری در کنار افراد هستت تا بارزترین قابلیت‌های خودشون رو در سازمان به اجرا بزارند تا بهترین و بیشترین نتیجه رو دریافت کنند.

به همین خاطر در طول نیم‌قرن گذشته توجه و سرمایه‌گذاری دولت‌ها و سازمان‌ها در فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بر روی مدیران منابع انسانی و طی دهه گذشته بر روی کوچینگ منابع انسانی به‌طور روزافزون گسترش پیدا کرده.

یادگیری همیشه بعنوان ابزاری مطمئن در جهت بهبود کیفیت، عملکرد و حلال مشکلات بوده و فقدان اون هم یکی از مسائل اساسی و حاد هر سازمان رو تشکیل می‌ده.

چرا کوچینگ موردتوجه مدیران منابع انسانی قرار گرفته است؟

یکی از چالش‌هایی که مدیران منابع انسانی با اون روبرو می‌شن توانمندتر کردن نیروی انسانی در همه سطوحه.

مخصوصاً نیروی انسانی جوان‌تر (نسل Z) که بیشتر تمایل دارد خودشون مسیرشون رو پیدا کنند و همچنین همکارانی که در سازمان احساس می‌کنند به نقطه پایان رشد خود رسیده‌اند.

به نظر می‌رسه استفاده از متدهای قدیمی از جنس تغییر پوزیشن، تغییر شرح مسئولیت و ارتقاء افقی مثل گذشته نمی‌تونه نیاز نیروی انسانی رو پوشش بده.

میل به تغییر و پیشرفت، عدم وفاداری به سازمان و تمایل به تغییر اون در کمتر از ۵ سال، استفاده از لحن و نحوه ارتباطی خاص و … باعث ایجاد چالش‌های جدیدی در کنار سایر چالش‌ها برای سازمان‌ها شده.

به همین دلیل یکی از بهترین ابزارهایی که در حال حاضر موردتوجه مدیران منابع انسانی قرارگرفته کوچینگه.

با فرآیند کوچینگ در هنگام جذب نیروی جدید برای سازمان، می‌شه پارامترهای حیاتی یک نفر از قبیل میل به پیشرفت، تاب‌آوری، خلاقیت و همکاری در تیم رو سنجید و به‌واسطه اون، نیروی جذب‌شده رو در دپارتمان مرتبط با ماهیت درونی و خلق‌وخوی ذاتی اون مستقر کرد.

به‌واسطه فرآیند کوچینگه که پارامترهای ضعیف‌تر شناسایی میشن و جهت ارتقاء اون برنامه مدون و لیست نیاز آموزشی پرسنل تهیه می‌شه.

این لیست‌های مدون و طبقه‌بندی‌شده باعث می‌شه، روند و مسیر آموزش سازمان مشخص بشه و بهترین نتایج در قبال آموزش بدست بیاد.

کوچینگ چطور در خدمت مدیران است؟

کوچینگ منابع انسانی برای مدیران و رهبران هم تاثیر چشم گیری داره.

پرسنال برندینگ یا ساخت برند شخصی مدیرانی که تمایل دارن روی مهارت‌های رفتاری خودشون در حوزه کسب‌وکار متمرکز بشن و می‌خوان تا یک تصویر حرفه‌ای از خودشون در دنیای کسب‌وکار بسازند، اما در طول این مسیر با چالش‌های زیادی روبرو می‌شن کاری که یک کوچ می تونه در این مسیر شما رو حمایت کنه.

برای مدیریت اثربخش این چالش‌ها،کوچینگ منابع انسانی می‌تونه چاره‌ساز باشه. همچنین مدیران خوب می‌دونند که صرفاً قدرت جایگاه مدیریتی نمی‌تونه کارکنان رو به انجام درست کارها وا‌دار کنه ولی بحث بر روی توانستن و یا نتوانستن و باید و نباید نیست!موضوع مهم اینجاست که ببینیم با توجه به استراتژی و اهداف سازمان چه چیزی بهتر کار می کنه و در خدمته ماست. کوچ و کوچینگ در تشخیص این موضوع به شما کمک می کنه.

بلکه آن‌ها نیز با تقویت مهارت‌های رهبری بر کارکنان خود اثر گذاشته تا کارکنان قلبا دوست داشته باشند امور سازمان رو ‌پیش ببرند. یادمون باشه که کوچینگ کمک می کنه تا هرکسی تو هر سمتی که هست مسئولیت خودشو برداره و با بهترین خودش بودن کار و روابطش رو مدیریت کنه.

کوچینگ یا کوچ منابع انسانی کمک می‌کنه تا مدیران چالش‌های مدیریتی خودشون رو با تقویت مهارت‌های رهبری حل کنند و مسیر موفقیت سازمان خودشون رو تسهیل کنند.

آمارها بیانگر این موضوع هستند که حجم زیادی از چالش‌های مدیران در حوزه ارتباطات با کارکنان بوده و هست. این امر نشون می‌ده که مدیران چقدر باید روی نحوه ارتباطات مؤثر خودشون با کارکنان دقت نظر داشته باشن.

کوچ منابع انسانی به مدیران کمک می‌کنند تا رفتار خودشون رو با کارکنان دقیق‌تر بررسی کنند و با مهم پنداشتن بازخوردهای دریافت شده، مهارت‌های خودشون رو در این زمینه ارتقا بدن.

گوش دادن سطحی (نوع اول) به درد و دل کارکنان، نبود مهارت‌های ارتباطی، عدم اعتقاد به اینکه کارکنان توانمند بوده و پتانسیل پیشرفت زیادی دارن و استفاده از چارچوب‌های دستوری بالا به پایین ازجمله مشکلات پررنگ و همیشگی مدیران در سازمان هاست.

کوچینگ و افزایش عملکرد سازمان

افراد با مهارت‌های ارتباطی بالا در مسیر دستیابی به اهداف سازمان موفق تر عمل می کنند. همچنین در انجام پروژه‌ها با تمامیت بیشتر و مسئولیت پذیر تر عمل می کنند. زیادن افرادی که از نظر تخصصی و مدرک دانشگاهی و تجربه در درجه بالایی هستن ولی در مهارت های ارتباطی ضعیف عمل می کنند و در نتیجه یا به اهدافشون نمی رسن یا زمانی میرسند که دیگه برای سازمان و دیگر اعضا عایدی نداره. و این یکی از دلایلی بود که در ابتدای مقاله گفتم صرف داشتن مدرک و تجربه دلیل بر استخدام مدیر منابع انسانی نمی تونه باشه(از نظر من).

مسائل ارتباطی بین کارکنان تأثیر بسزایی روی عملکرد اون ها در سازمان داره. به هیمن خاطر یک کوچ منابع انسانی می‌تونه در کنار کارکنان قرار بگیره تا چالش‌های ارتباطی موجود رو به شیوه‌ای اثربخش برطرف کنه.

کم نیست تعداد کارکنانی که عملکرد خوبی دارن اما مسیر رشد اون‌ها در سازمان مشخص نشده.

کوچینگ کمک می‌کنه تا بر اساس اهداف فردی و سازمانی و با توجه به نقاط قوت و قابل‌بهبود افراد، مسیر توسعه فردی اون ها مشخص بشه. سازمان‌ها همیشه به دنبال راهی هستند که بهره روی کارکنان رو افزایش بدند.

گاهی ارزیابی عملکرد هم انجام می‌شه و برای مثال مشخص می‌شه که کارکنان در چه زمینه‌هایی ضعف یا قوت دارن. اما این مسیر ادامه پیدا نمی‌کنه و همونجا متوقف میشه. کوچینگ منابع انسانی کمک می‌کنه تا کارکنان اهداف فردی خودشون رو متناسب با اهداف سازمان طراحی کنند و مسیر توسعه فردی خودشون رو به شیوه‌ای علمی و حرفه‌ای تحت نظر یک کوچ طی کنند.

این ارزیابی عملکرد به‌صورت ۳۶۰ درجه طراحی می‌شه و حتی کارکنان هم می‌تونن با تکمیل پرسشنامه‌های خاص، بازخورد خودشون رو به سازمان انتقال بدن و سازمان هم با تحلیل این بازخوردها، می‌تونه فضای مناسبی جهت رشد و پیشرفت کارکنان و درنهایت سازمان ایجاد کنه.

کوچینگ روشی مؤثر جهت ارتقای یادگیری هم محسوب میشه که می‌تونه تأثیری مثبت بر سود و زیان سازمان داشته باشه و هم‌چنین می‌تونه مزایای محسوسی رو برای افراد و سازمان بوجود بیاره.

در دهه اخیر فرآیند کوچینگ محبوبیت چشم‌گیری میان رهبران و کارکنان و سازمان‌ها پیدا کرده. بهشکلی که سازمان‌ها و کارکنانشان به کوچینگ توجه زیادی داشتن و منابع مادی، معنوی و انسانی زیادی رو بر روی اون سرمایه‌گذاری کردن.

و همه این ها در حالیه که حداقل بیشتر از نیمی از شرکت‌های برتر و پیشرو در دنیا، کوچینگ رو به اشکال مختلف برای کارکنانشون فراهم می کنند.

تفاوت کوچینگ با مدیریت منابع انسانی

در عصر دیجیتال و جهان تجارت که امروز وجود داره و با سرعت در حال تغییر و رقابته، شرکت‌ها و سازمان ها باید منابع خودشون رو بشکل درست و در زمان درست استفاده کنند تا به منفعت مورد نظر خودشون برسند.

بعضی از محققین به این نتیجه رسیدند که شرکت‌ها می‌تونند موقعیتی رو در میان منابع داخلی ایجاد و حفظ کنند که غیرقابل‌جایگزینی، کمیاب، ارزشمند و غیرقابل تقلیده؛ این منابع، منابع انسانی یا همونطور که ابتدای مقاله گفتم سرمایه های انسانی هستند.

شیوه‌های مدیریت منابع انسانی قابلیت این رو دارن که سازمان‌هایی ایجاد کنند که از طرق پیاده‌سازی سیاست‌ها و رویه‌ها، هوشمندتر و انعطاف‌پذیرتر هستند، تمرکز این سیاست‌ها بر نیروی جدید گرفتن، گزینش، آموزش کارمندان ماهر و جهت‌دهی به تلاش‌های آن‌هاست برای اینکه به اهداف شرکت برسند.

مدیریت نیروی انسانی چشم‌انداز مدیریتیه که در موردنیاز به ایجاد مجموعه متحدی از سیاست‌های پرسنلی برای حمایت از راهبرد سازمانی بحث می‌کنه.

مدیریت منابع انسانی در سازمان یک رویکرد استراتژیک، سازگار و جامع نسبت به مدیریت و آموزش منابع انسانی شرکته.و البته که

مدیریت منابع انسانی همچنین می‌تونه به‌عنوان فعالیتی عملی با افراد درگیر در تجزیه‌وتحلیل عملکرد کارکنان و برنامه‌ریزی نیازهای نیروی کار و استخدام، انتخاب داوطلب، گرایش و آموزش کارکنان جدید، مدیریت دستمزد و حقوق، آموزش تعهدات کارکنان و همچنین ایجاد یک محیط کاری منصفانه و مطمئن تعریف بشه.

بنابراین، مدیریت نیروی انسانی رویکردی هماهنگ برای مدیریت افراده که به دنبال ادغام فعالیت‌های پرسنلی مختلف هستن تا هر یک از اون‌ها با همدیگه سازگار بشن. همچنین

مدیریت منابع انسانی رو به‌عنوان گروهی از اقدامات و کارکردهایی تعریف می‌کنند که منجر به بهبود و حفظ ساختار نیروی کار در سازمان‌ها می‌شه.

اما کوچینگ منابع انسانی

کوچینگ منابع انسانی روش مناسبی برای حمایت مدیران و کارآفرینان و نیروی انسانیه تا بتونن مهارت‌ها و توانمندی‌های خودشون رو شکوفا کنند.

به زبان دیگه می‌شه گفت که کوچینگ پشتیبانی‌کننده افراد به‌منظور تقویت توسعه مهارت‌های اون ها از طریق یادگیری در جهت شناخت و تشخیص فرصت‌هاست.

درواقع کوچینگ یک رویکرد رشد و توسعه ست که فرد تمایل داره به افزایش مهارت‌های خودش به کمک فرد دیگه (کوچ)، این مفهوم در حوزه‌های ورزشی آموزشی و روانشناسی بسیار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته.

کوچینگ اساساً یعنی ساختار حمایتی مبتنی بر رابطه نزدیک‌بین فردیه که باعث یادگیری و رشد توانایی بالقوه در بستر خاصی از تغییر یا حتی تحول اتفاق میفته.

کوچینگ همچنین می تونه شرایط رشد و توسعه رو برای تمامی افراد مخصوصا افراد جدید سازمان که با استعداد خوشدون اشنا نیستن فراهم کنه.

مربیگری افراد رو تشویق می‌کنه که به‌جای توجه به نقاط ضعف و کمبودهایی که دارند بر نقاط قوت خود متمرکز شوند. تأکید بر نقاط قوت افراد باعث کاهش ترک اختیاری کار و افزایش بهره‌وری و رضایت مشتریان می‌شه و مهم تر از همه هم راستایی با اهداف سازمانی و کار تیمی قوی میشه.

اگر در سمت رهبر، مدیر،کارافرین،مدیر منابع انسانی و کارمند مجموعه هستید جهت ارتقا خودتون و یا سازمانتون می تویند از خدمات بیزنس ترند بهره مند بشید و فقط کافیه لینک کوچینگ رایگان رو تکمیل کنید تا اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

بنابراین با تأکید زیاد بر مربیگری نقاط قوت می‌توانیم از توسعه و رشد افراد از راه آگاهی آنان از خود و محیطی که در آن کار می‌کنند حمایت کنیم و این سبب رشد استعدادها و توانایی‌های افراد می‌شود فرصت‌هایی را خلق می‌کند که تأثیر آنان در سازمان به حداکثر برسد.

به گفته ورا سانکوویچ متخصص کوچینگ منابع انسانی اکثر کوچ‌های نیروی انسانی ترجیح می‌دهند خود در نقش یک کارشناس عمومی منابع انسانی وظایف مربوط را انجام دهند و برای فعالیت خارج از محدوده مهارت‌هایشان از منابع متخصص خارجی کمک بگیرند.

او همچنین افزود: وقتی من کسب‌وکار کوچینک خودم را آغاز کردم، حوزه تخصصی برای فعالیتم نداشتم. من شبکه‌سازی می‌کردم و شخصاً سعی می‌کردم که صاحبان مشاغل محلی را متقاعد کنم که چرا آن‌ها به پشتیبانی منابع انسانی نیاز دارند و چرا باید به آن به چشم سرمایه‌گذاری نگاه کنند.

در انتخاب کوچ حرفه ای و مسیر کوچینگ موارد بسیاری را باید در نظر بگیرید، اما باید توجه کنید که آیا کوچ شما بر حوزه تخصصی منابع انسانی تمرکز دارد و یا مسیر جامع‌تری را پیش می‌گیرد.

همین ابتدا باید بگویم هیچ پاسخ درست و یا غلطی وجود ندارد. همه‌چیز به تجربیات، اولویت‌ها و خواسته‌های شخصی شما برمی‌گردد.

شاید با توجه به تجربیات قبلی‌تان جواب برای شما واضح باشد و بخواهید از یک متخصص کمک بگیرید اما کارشناسان عمومی با توجه به سبک کاری‌شان می‌توانند مشتریان بالقوه شمارا افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا