بازاریابیبیزنس کوچینگکوچینگ شغلی

چطور کسب و کار راه بندازیم؟

مسیر راه اندازی کسب و کار

مهم نیست که چه شغلی دارید و یا توی چه صنعتی ، دوست دارید تا فعالیت کنید! مهم اینه که برای راه اندازی کسب و کار خودتون باید از قواعد اصولی استفاده کنید و استفاده از این اصول باعث میشه تا بتونید بهترین روش رو برای خودتون انتخاب کنید.

این سوالات یکی از پر تکرار ترین سوالات در بین افرادیه که تمایل دارند کار دوم داشته باشن و یا کسب و کار و بیزینس مربوط به خودشون رو راه اندازی کنند. شاید بپرسید دقیقا چه سوالاتی پرتکراره و این مقاله برای جواب دادن به چه سبک سوالاتیه. برای مثال:

  • من x تومن سرمایه دارم نمیدونم چه کاری راه بندازم؟
  • من میخوام از این کارم بیام بیرون و یه کسب و کار درست و حسابی راه بندازم ولی هیچ ایده ای ندارم!
  • من هیچ سرمایه ای ندارم که کسب و کار خودمو راه بندازم، چی کار باید بکنم
  • من چطور باید برای راه اندازی کسب و کارم اقدام کنم.
  • من میخوام بیزینس خودم رو داشته باشم ولی کووو سرمایه اولیه!!

اگر این نمونه سوالات پرتکراری که قرار این مقاله به جوابش اختصاص داده بشه ، می تونه به شما دسترسی بده و سوال شما هم شامل این سوالات میشه تا آخر مقاله همراه باشید و این مقاله رو بار ها و بار ها بخونید و مشکلات خودتون رو برای ما کامنت بزارید تا اون ها رو بررسی کنیم. هدف، اقدام گرایی شماست.

وقتی صحبت از شروع کسب و کار میشه، همه میگن ما که سرمایه ای برای شروع نداریم! یا سرمایه کارم رو چطور باید پیدا کنم ؟! اینجا باید بگیم که راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه امکان پذیره ! بله درست خوندید.

11 اصل مهم و کلیدی برای راه اندازی کسب و کار

برای این که از اول شروع کسب و کار هوشمندانه ای داشته باشین حتما 10 اصل که در ادامه اومده رو بهشون دقت کنید:

1- دقیقا مشخص کنید چه کاری می خواید انجام بدید

مشخص کردن این‌ که می‌خواید چه کاری انجام بدید برای خیلی ها به معنی مشخص کردن علایقشون، مرور اهدافشون، ارزش هاشون میشه. علاوه بر اون فاکتورهای اساسی دیگه ای هم باید مورد توجه قرار بگیره از جمله به مهارت‌ها، توانایی‌ها و تجربیات خودتون فکر کنید، واقع‌گرا باشین و تصمیماتتون رو تجزیه و تحلیل کنید. تصور کنید هر روز به مدت چند ساعت مدیریت بیزینس خودتون رو برعهده دارید.

چه حسی دارید؟ تصور اون لحظه براتون سخته؟آسونه؟ چه احساسی دارید؟ هیجان دارید؟

جواب دادن به این سوالات به شما در پیدا کردن تمایلاتتون کمک می کنه. اگر با این روال کاری مشکلی نداشتین، اون وقته که می تونید به این فکر کنین که این کسب و کار قابلیت اجرا شدن داره و شما کسی هستی که میخوای مسئولیتش رو قبول کنی یا نه.

2- آیا مردم حاضرن برای کسب و کار شما پول بدن؟

یک کسب و کار زمانی می تونه مفید باشه که دو طرفه باشه(برنده-برنده)! چیزی رو عرضه کنم که تقاضایی براش وجود داشته باشه.یعنی چی ؟

یعنی کالا و یا خدمات شما ، باید طوری باشن که مردم به اون نیاز داشته باشن. و یا این که با یک بازاریابی بجا بتونن احساس نیاز رو در مشتری به وجود بیارن. پس باید این جمله رو به خودت بگی، که من به دنبال کسب و کار هایی هستم ، که مورد تقاضای بازار و مشتری باشه و یجورایی خدمات و یا محصولاتی رو عرضه کنم که تقاضا متناسب با اون وجو داشته باشه و یا بتونم تقاضا رو ایجاد کنم .

3- ایده های پر سود برای کسب و کارتون خلق کنید

یک راه کار عملی و ساده اینه که خودتو رو جای مشتری بزارید. یعنی چی؟یعنی اگر خودتو جای مشتری بودید ، کالا و یا خدمات خودتون رو حاضر بودین استفاده کنین ؟؟ حاضر بودین برای محصول یا این خدمات پولی پرداخت کنید؟چقدر ؟! همه ی این سوال و جواب هارو روی یک برگه داشته باشید. تو این زمینه ها وقتی از خودتون سوال می پرسید بی رحمانه با خودتون صادق باشید. دسترسی عالی میده بهتون.

4- مشتری های احتمالی کسب و کارتون رو بشناسید

با افرادی صحبت کنید که مشتری های احتمالی کسب و کار شما هستند.(مشتری بالقوه) درباره ی نیاز هاشون بپرسید. دغدغه هاشون رو بپرسید. ترس هاشون رو بشناسید. چون مخصوصا اگر بتونید خدماتی داشته باشید که ترس های مشتریان خودتون رو برطرف کنید برگ برنده دست شماست.

5- برای بیزینس خودتون حتما پلن و مدل بازاریابی داشته باشید(بوم کسب و کار)

خیلی وقته که هدایت کسب و کار و مدیریت اون ، تغییرات زیادی داشته و روش کسب وکار و فروش و بازاریابی سنتی دیگه سود دلخواه رو نداره.داشتن بوم کسب و کار می تونه اولین قدم برای شفاف سازی مسیر رشد و سوددهی کسب و کارها باشه. و به جرات میگم هزینه کردن در این زمینه صد البته بهتر از هزینه درمان و بهبودی که بعدا به دلیل اسیب باید به کسب و کارتون تزریق کنید. یه جورایی داشتن یه طرح و برنامه یعنی علاج واقعه قبل از وقوع.

پس اگر توی این حوزه تجربه ای نداشتید یا تجربه تون کارآمد نیست حتما از متخصص این کار مشورت بگیرید و یا نیروی انسانی با سمت مشخص در این حوزه استخدام کنید. همیشه تو حوزه بیزینس گفتم کسب و کار یه قسمتش مربوط به مهارته یه قسمتش مربوط به علم کسبه و همش کار نیست.

کسب و کار امروزی و مدرن فقط کارش فیزیکی نیست، یه بخش زیادی از کسب و کار مربوط به اتاق فکر قوی که اون کسب و کار داره و روی تک تک بخش ها فکر شده و عمل میشه. بخش مربوط به فضای مجازی، بازاریابی اصولی، فروش حرفه ای ، پیگیری مشتریان، ، جذب مشتری و حفظ مشتری، نحوه تبلیغات یا نحوه ارائه خدمات و یا محصولات و یا تولید محتوا. هر کدوم از این بخش ها از اهمیت بالایی برخورداره. برای مثال تولید محتوا بخش قابل توجهیه و کار هر کسی نیست و یه بخش مهمی که باید جدی گرفته بشه چون مخاطب با محتوای شما شناخت بیشتری کسب می کنه و ارتباط می گیره. برای مثال باید مشخص کنید رویکرد شما درباره‌ی مسائل در مورد ایده‌ هاتون به مشتریانتون ، چطوره؟ طرح کسب و کاری داشته باشید که درونش جزئیات شفاف بیان شده باشن.

6- کسب و کار شما در مقیاس کوچک

فکر کردن به کسب و کارتون در مقیاس بزرگ همون ابتدای کار ممکنه وقتی با چالش های طبیعی مسیر روبه رو میشید شما رو نا امید کنه و یا باعث توقف شما در مسیر بشه. بهترین کار قدم های کوچیک ولی مستمر برداشتن و تعیین چشم اندازست.

7- گوش شنوا ، انتقاد پذیری و اصلاح

خیلی از استارتاپ ها و کسب و کار های کل دنیا ، سالیانه شکست می خورن که یکی از دلایل اون نداشتن گوش شنوا و انتقاد پذیری هست که و یا این که اشتباه های کسب و کارشون رو اصلاح نمی کنند ! چی میشه که ما میگیم بیزینس کوچینگ برای کسب و کار ها، کارافرین ها ، استارت اپ ها از نون شب واجب تره ؟ چون از ویژگی ها و ابزار های قدرتمند کوچ حرفه ای گوش دادن فعال و بازخورد دادن به شما و دیدن نقاط کور بیزینس شماست و با توجه به شرایط طراحی اقدام موثر و در نهایت اقدام گرایی. بنظرم مسیر خلق هدف، برنامه ریزی ، اقدام و اصلاح روش قدرتمندیه که شما رو به وضعیت مطلوبتون می رسونه.

8- انجام کار بشکل تیمی

یکی از بزرگ ترین دلیل هایی که استارتاپ ها شکست می خورند همین گزینست! عدم تشکیل تیم کارآمد در هر تخصصی که نیاز دارند. شما اگر ایده قابل اجرایی دارید ، باید به فکر یک تیم خوب باشید. تیمی که می تونه به شما کمک کنه ، کسب و کار تون رو با بالاترین کیفیت و سرعت هدایت کنید و صد البته همراستا با اهداف شما.

9- تامین مالی و سرمایه گذار

نگران سرمایه شروع کار نباشید، در قسمت قبل تر گفتم که کسب و کار خودتون رو از مقیاس کوچک شروع کنید و به مرور بزرگش کنید. ملموس ترین مثال خیلی از پیج های اینستاگرامه که اگر به کسب و کارشون نگاه کنید از خیلی از فعالیت های خونگی شروع به کار کردن بدون نیاز به اجاره مغازه و … و درامد های بالایی دارند.

10- بودجه شروع کسب و کار رو تخمین بزنید

باید خیلی دقیق حواستون به کسب و کارتون باشه ! مخصوصا زمان شروع! شما اگر بخواید بدون در نظر گرفتن هزینه-درآمد برید جلو اینده خوبی منتظر شما نیست! بودجه تعیین کنید. برای اقداماتتتون تو بازه های زمانی مختلف: یک ماهه ، سه ماهه ، شش ماهه و یک ساله : مثل هزینه های بازاریابی ، تبلیغات ، تولید و …

11- دنبال رویای خودت باش

شاید این موضوع کلیشه ای به نظر بیاد اما مطمئن باش اصل ستون این داستان با باور محقق میشه. رویای شما رو ممکنه مادر ، پدر، مدیر، همکار ، همسر و … درک نکننن و این طبیعیه ، چون اون باور برای شماست وقتی با دیگران درمیون میزارید هرکسی با ظرفیت وجودی خودش، محدودیت های ذهنی، باورهای محدود کنندش ، میزان ریسک پذیر بودنش و ترس های مختلفش به شما جواب میده. بنابراین حواستون باشه ایده ها و رویاهاتون رو با چه افرادی درمیون میزارید. بعضی از افراد فقط انرژی شما رو می دزدن ، بخاطر نوع زیستنی که داشتن و کاملا ناخوداگاه. انتخاب با شماست درمورد چی با کی صحبت کنید! بنابراین همه چی به اینکه چقدر به خودتون ، توانایی هاتون و باور تون به رویاهاتون بستگی داره.

یادت نره که اگر قراره رویا و هدفی داشته باشید، حتما باید هدفتون قابل اندازه گیری باشه. پس روی ذهنیت خودتون باید کار کنید و بدونید که کار کردن روی ذهن سخت تر از کار کردن فیزیکیه ولی نتایج بشدت متفاوتی داره.

چطور کسب و کار راه اندازی کنیم

5 سوال اساسی و چالشی

حالا این 5 تا سوال رو از خودتون بپرسید

سوال اول: آیا تو کسب و کار شما اهداف و ارزش هاتون هم راستا هستند؟

در مورد همراستا بودن اهداف و ارزش ها مفصل گفتم براتون. و یکی از مهم ترین سوالاتی که برای حفظ تعادل بین کار و زندگی مطرح شد این بود که کار میکنید برای زندگی؟ یا زندگی می کنید برای کار؟

آقای دارن هاردی توی کتاب ” بهترین سال زندگی تو ” میگه که باید اهدافتون رو بسنجید. نباید بزارید که به خاطر یک هدف ، هدف هایی که قبلا بدست آوردید و یا چیز هایی که توی زندگی برای شما خیلی ارزشمند هستند رو از دست بدید. پس لازم نیست بخاطر یک هدف ، ارزش های والای زندگیتون رو قربانی کنید. این موضوع ربطی به تلاش نکردن نداره!!!

یه سرچ ساده می تونه به شما نشون بده که حتی کسب و کار های بزرگ مثل: فیس‌بوک ، اپل ، گوگل و خیلی از شرکت هایی مطرح دنیا که می شناسیم ، کسب و کارهایی هستند که به سرمایه انسانی خودشون فرصت زندگی کردن هم می‌دن ، فرق نمی کنه تو چه سمتی ، مدیر ، و یا کارمند و …

سوال دوم: آیا این ایده تا به حال به فکر هیچ‌کس نرسیده؟

شاید فکر کنید که ایده ای که به ذهن شما می رسه فقط مخصوص خودتونه و تا بحال کسی تابحال به ذهنش نرسیده! چه برسه به این که بخواد اون ایده رو اجرایی کنه!! اما باید بدونی که این طور نیست . در اکثر مواقع ایده ای که به ذهن شما میاد، به ذهن آدم های دیگه هم اومده و حتی خیلی اوقات اگر تحقیق کنی متوجه میشی که اون ایده حتی به مرحله اجرا هم رسیده.

اما این موضوع قرار نیست ناراحتتون کنه یا منفعلتون کنه یا حتی ناامیدتون کنه! این افراد با ایده مشابه قرار نیست سد راه تو بشن، و درواقع این قشر تو دنیای کسب و کار در نقش رقیب شما هستن!همین!! می تونی اینطوری فکر کنید که حتی اگر این ایده برای شما بود و اجراییش میکردید بعد از مدتی رقیب پیدا می کردید و این موضوع تو دنیای بیزینس کاملا طبیعیه! اما راهکار چیه؟ حالا چیکار کنیم؟

ستون ارزش پیشنهادی  در بوم کسب و کار یا همون نقشه راه بیزینس که قبل تر گفتم برای هر کسب و کار موفقی نیازه! اینکه کالا و یا خدمات و یا ایده شما ، باید ارزش پیشنهادی منحصر به فردی داشته باشه!

بریم سراغ سوال سوم…

سوال سوم: آیا کسب و کار شما ، از لحاظ زمانی محدودیتی داره؟

یعنی چی؟ یعنی بررسی کنید که سوددهی پیاده سازی ایده شما همیشگیه؟ فصلیه؟ مدت زمان کوتاه یا بلند؟خیلی مهمه ! سعی کنید کسب و کار هایی رو انتخاب کنیدکه قابلیت رشد داشته باشن و میزان سوددهی محدودیت زمانی ترجیحا نداشته باشه.

سوال چهارم: علاقه و اشتیاق ، آیا بعد از شروع کسب و کار وجود داره؟

هرکاری نیاز به تلاش و پشتکار داره و چالش های مربوط به خودش رو داره منکر این موضوع در شروع کار و یا حتی در طول مسیر انجام کار نمی شیم، هدف از بیان این نکته این بوده که بودن علاقه و اشتیاق و چالش پذیر بودن به آسون تر طی کردن مسیر کمک می کنه و قدرت خلاقیت شما رو بالا می بره و همچنین باعث میشه ارائه بهتر و بهره وری بیشتری داشته باشید. پول محرک مهمی برای راه اندازی هر کسب و کاری ولی این همه ماجرا نیست. اگر قرار باشه که برای اجرایی کردن ایده‌ های خودت هر روز و هر هفته ساعت‌های زیادی وقت صرف کنی. میشه گفت کارآفرینی در واقع دنبال کردن علاقه واقعی‌ شماست. اگر بخوام ساده تر بیان کنیم ،همون رسالت شماست که از انجام دادنش لذت می برید.

سوال پنجم: چقدر صبر در راه اندازی کسب و کار دارید؟

تو بیشتر فیلم های انگیزشی شاید دیده باشید که از موفقیت فرد صحبت میشه و گذشته ای که طی کرده، چالش هایی که گذرونده، شکست هایی که داشته با شفافیت بیان نمیشه یا اصلا بهش پرداخته نمیشه و صرفا اون چیزی که پررنگ میشه نتیجه کاره! در صورتی که در واقعیت صادق نیست و صبوری نقش مهمی رو ایفا کرده که در ادامه بعنوان یه مولفه مهم بهش پرداخته شده.

بیل گیتس ، و بقیه‌ی کارآفرینان موفق راه دور و درازی رو طی کردند تا بتونن به هدف خودشون و موفقیت برسن. خیلی از افراد به دلیل صبر پایینی که دارند و عجول هستن و می خوان تو مدت زمان کوتاه به موفقیت برسن.(دیدگاه ماکروویوی) همین باعث میشه با با برخورد کردن به کوچکیکترین چالش ناامید بشید.

فقط یادتون باشه به هیچ عنوان نباید داستان هایی رو که درباره موفقیت یک شبه اسطوره‌ها بیان میشه رو باور کنید!

مولفه مهم در موفقیت کارآفرینان موفق

نمی گم باید مثل بقیه کسب و کار ها باشی!نه! فقط بدونیم یکی از مهم ترین مولفه های کارافرین های موفق صبر بود. برای مثال بیاید داستان های موفقیت این افراد رو با هم بررسی کنیم:

  • بیل گیتس 6 سال طول کشید تا اولین قراردادش را با IBM ببندد.
  • میلتون هرشی قبل از راه اندازی شرکت هرشی، 3 بار با شکست مواجه شده بود.
  • استیو جابز 20 سال طول کشید تا در زمینه شغلی اش به یک میلیاردر تبدیل شود.
  • بیز استون 8 سال طول کشید تا این ایده را برای توییتر فراهم کند.
  • استیو مارتین و جیم کری به مدت ده سال در کارهایشان با شکست مواجه می شدند

بهتره از این موضوع غافل نشیم که فرق کارآفرین ها با افراد اینه که کارآفرین های موفق ، هوشمندانه کار می کنند.

کلام آخر

در این مقاله نهایت تلاش بر این بوده که کلیدی ترین و مهم ترین فاکتور هایی که برای راه اندازی کسب و کار نیاز دارید رو در اختیار شما قرار بدیم ، پیش نیاز این مسیر شاید بشه گفت تعیین هدف هست و مکمل راه اندازی کسب وکار دادن هویت به کسب و کارتونه که از طریق برندینگ ایجاد میشه.

اگر شما جز افرادی هستید که کسب و کار راه اندازی کردید و پیشنهاد تکمیلی دارید و یا احساس می کنید نیاز به بیان نکته دیگری هست مشتاقانه پذیرای دریافت نظرات شما هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا