کوچینگکوچینگ تحوللایف کوچینگ

6 نکته طلایی برای افزایش کیفیت رابطه

6 اصل قدرتمند و در عین حال ساده برای بالا بردن کیفیت روابط

ایجاد رابطه موثر یعنی بالا بردن کیفیت رابطه از این طریق که مدام در حساب بانکی عاطفی خودمون ودیعه بزاریم. همه ما با مفهوم حساب بانکی مالی اشنا هستیم ، پس اندازیه که مدام در اون سپرده یا ودیعه می زاریم تا در صورت نیاز بتونیم ازش برداشت کنیم. در همین راستا حساب بانکی عاطفی استعاره ایه که میزان اعتماد یا اعتباری رو نشون می ده تو رابطه وجود داره و همچنین میزان امنیتی که در رابطه با فرد دیگه دارید.

از طریق ادب و نزاکت و تواضع، مهربانی و توجه، صداقت ، احساس تعهد و خوش قول بودن می تونیم تو حساب عاطفی خودمون سپره گذاری کنیم و پشتوانه عاطفی معتبری برای روابط خودمون ایجاد کنیم. در همین راستا از 6 طریق می تونیم کیفیت هر رابطه ای رو _ رابطه با همسر، دوست، فرزندان، کارمندان و همکاران و مشتریان و مراجعین یا هر کس دیگه ای_ رو بهبود ببخشیم و کیفیت رابطه ای متفاوتی رو تجربه کنیم.

در این مقاله بیزنس ترند از این 6 اصل صحبت می کنیم و چنانچه هر کدوم از این موارد در مسیر زندگی هر کدوم از ما جاری نیست اون رو بعنوان یک تحول در نظر می گیریم و در جهتش اقدام می کنیم.

6 اصل قدرتمند و در عین حال ساده برای بالا بردن کیفیت روابط

اصل اول: مهربانی های ساده و کوچک

تشکر ، قدردانی ، احوال پرسی، تحسین، نزاکت و ادب رو می تونه شامل بشه. بعضی از ادم ها با غریبه ا و رهگذران بهتر از نزدیکان و عزیزان خوشون رفتار می کنند. و چه بسا که زندگی خصوصی خودشون در حال از هم پاشیدنه. در نتیجه با اطرافیان و نزدیکان خودشون از جایگاه کلافگی برخورد می کنن و یجورایی با بی نزاکتی و بی مهری حساب عاطفی خودشون رو خالی می کنن.

اصل دوم: صداقت

صداقت، به همین سادگی . برای داشتن رابطه عالی با هر شخصی فقط کافی که صادق باشیم. صداقت به معنی وفا کردن به عهد خودمون و سر قول خودمون ایستادنه. شاید هیچ چیز زننده تر از این نباشه که به کسی قول بدید که برای اون حائز اهمیت باشه و اونوقت زیر حرفتون بزنید. شما باور و اعتماد شخص مقابل رو برای دفعات بعدی از بین بردید.

اصل سوم : بیان دقیق توقعات و شفاف سازی

بیان دقیق توقعات و شفاف سازی یا مدیریت انتظارات. علت بیشتر مشکلات مربوط به روابط ناشی از توقعات و انتظارات متناقض در رابطه با نقش ها و هدف هاست. بیاید برای نمونه گفت و گو های زیر زو در نظر بگیرید:

“تو گفتی که…”

“نه، من هرگز اون رو نگفتم. من گفتم که…”

“با گوش های خودم شنیدم که گفتی …”

“کاملا یادمه چی گفتم.گفتم که….”

“تو گفتی نقش تو اینه که ….”

“نقش من؟ این که نقش توئه!!”

“اما من گفتم که نوبت توئه”

“من توقع داشتم که خودت به تنهایی از عهده انجام دادنش بربیای”

یا در رابطه با کارمند:

“مگه این وظیفه تو نبود؟”

“اما دفعه قبل که اقدام کردم شما ناراحت شدید. منو بازخواست کردید. تو ظاهر خلاقیت می خواید ولی به همرنگی و اطاعت پاداش می دید!”

و هزاران نمونه دیگه از مدیریت نکردن انتظارات و توقعات و به همون نسبت خدشه دار شدن روابط وجود داره که به نظر من یکی از راه های مدیریت انتظارات شنونده خوبی بودنه که از طریق گوش دادن فعال می تونه تقویت و جز مهارت هایی که در هر رابطه ای می تونه موثر واقع بشه.

7 نکته طلایی از تکنیک های ارتباط مؤثر با دیگران

اصل چهارم: وفاداری

فرض کنید همکار هستیم و داریم در مورد مدیرمون حرف میزنیم و من پشت سر اون بدگویی می کنم. تو این لحظه این فکر برای شما پیش نمیاد که در نبود شما من در مورد شما هم این کار رو انجام میدم؟ افرادی که نسبت به غایبین وفادار هستن نسبت به حاضرین هم وفادار هستن. قابل اعتماد و احترام بودن خیلی مهم تر از اینه که اون شخص مورد توجه و محبت قرار بگیره.

اصل پنجم: تمامیت

تمامیت یعنی تعهد نسبت به اصول. انطباق اندیشه و گفتار یا قصد و عمل. توجه مدام به استحکام منش خویش . در نظر گرفتن همه ی جنبه های روابط خود. تمامیت ایجاد اعتماد می کنه.و اعتماد هم پایه و اساس رابطه سالم و پایداره. عدم تمامیت باعث میشه که هیچ کدوم از تلاش هامون به نتیجه نرسن. شاید خیلی مهربون و بانزاکت و با ملاحظه باشید و تلاش کنید حرف یا وضعیت ادم دیگه ای رو درک کنید و به امور جزئی هم توجه نشون بدید و اون ها رو فراموش نکنید و یا اینکه خوش قول باشید ، سر عهد و پیمانتون بمونید و حتی اصل سوم رو هم رعایت کنید اما اگر درونااا لبریز از دوروریی و تظاهر باشید نمی تونید اعتماد ایجاد کنید. تمامیت خیلی فراتر از مبحثی مثل صداقته! صداقت یعنی انطباق کلام با واقعیت. تمامیت یعنی انطباق واقعیت با گفتارمون. و یا به عبارت دیگه یعنی عمل کردن به کلاممون و براورده کردن انتظارات.

هر وقت شخصی در حضور شما از دیگری بدگویی می کنه ، به عنوان اولین قدم بهتره بگید : نکته بسیار خوبی رو درمیون گذاشتی ، بیا بریم و این مساله رو در حضور خودش هم مطرح کنیم تا به اونم کمک کرده باشیم. اونوقت که دیگران یقین دارن شما درمورد خودشون هم همین کار رو انجام می دید.

طبیعتا پشت سر کسی حرف زدن ، شایعه پراکنی کردن، گله و شکایت خیلی اسون تر از اینه که انسان مسائل خودش رو در حضور کسی مطرح کنه. اما خوبه مجدد تکرار کنم که مورد احترام و اعتماد بودن خیلی مهم تر از مورد محبت و توجه قرار گرفتنه.

اصل ششم: صمیمانه پوزش بطلبید

هروقت یکی از 5 مورد بالا رو رعایت نکردید یاد بگیرید به اشتباه خودتون اقرار و عذرخواهی کنید. همه ما اشتباه می کنیم اما اون چیزی که دیگران نمی تونن فراموش کنن یا ببخشن اینه که بخوایم اشتباهمون رو انکار یا پنهون کنیم. این لاپوشونی معمولا به خاطر غرور ادم ها اتفاق میفته و حالت تدافعی ایجاد می کنه. باعث میشه جبهه گیری و دلیل تراشی و متهم ساختن دیگران اتفاق بیفته و در نهایت رابطه رو خراب می کنه.

عدم رعایت اون در زندگی زناشویی باعث میشه که رابطه سرشار از لطافت و خودانگیختگی به سوختن و ساختن و خشونت و خصومت تغییر شکل بده. کار همچین رابطه ای نهایتا به دادگاه یا جنگ سرد کشیده میشه و فضای خونه رو مسموم می کنه. بتبع اون نسلی که داخل این خونه با این فضای مسموم تربیت میشه چه چیزی رو می تونه یاد بگیره؟ جر اینکه راه حل مساله رو فرار می دونه یا جنگ! شاید اینطور به نظر می رسه که با سوختن و ساختن دارن ارامش زندگی زناشویی رو حفظ می کنناما احساس های سرکوب شده و به زبون نیومده اون ها درونشون هنوز حضور داره و زندست. که البته بعدها به ناخوشایند ترین شکل خودش رو بروز میده. به زبون خودمونی تر حساب بانکی عاطفی این افراد خالی شده. و اگر در حساب بانکی عاطفی خودمون پس اندازی نداشته باشیم روز ی متوجه می شیم که چیزی از اون نمونده! رابطه مستلزم توجه، محبت و مراقبت پیوسته هست و فقط در این صورته که می تونه سرشار باشه از شادی ، شفقت، گذشت و بخشایش و انسانیت.

کلام آخر

برای بالا بردن کیفیت روابط فقط کافی یک سری کارهای ساده از جمله 6 اصل قدرتمند که در این مقاله اشاره شد رو بشکل مستمر انجام بدیم و نسبت به انجام دادنشون تمامیت داشته باشیم و البته که در ابتدا باید مسئولیت داشتن رابطه موثر رو برداریم و از مقصر جلوه دادن دیگران فاصله بگیریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا