بیزنس کوچینگکوچینگکوچینگ شغلی

سندروم فیل سفید چیست؟

سندروم فیل سفید در مدیریت و کسب و کار

اگر شما هم از اون دسته از افرادی هستید که وقتی به شما میگن این کار، درس، رابطه و… رو چرا ادامه می دی؟ وقتی برات کار نمی کنه!وقتی در خدمتت نیست ! و شما در جواب میگید: تو متوجه نمی شی من چقدر هزینه کردم براش یا چقدر وقت گذاشتم یا شما چه می دونید من چقدر برای بدست اوردنش اذیت شدم و عمرمو گذاشتم و ….. و از واژه سمی “حیفه” استفاده می کنید ،این مقاله دقیقا برای شماست. اگر می تونید عمر رفته رو برگردونید این مورد برای شما سندروم بحساب نمیاد!!!!

سندروم فیل سفید

پیشنهاد می کنم این مقاله بیزنس ترند رو با دقت زیاد بخونید حتی چند بار بخونید و اگر جایی سوالی ذهنتون رو مشغول کرده از کنارش ساده نگذرید!

داستان فیل سفید یا White Elephant اصطلاحیه گرفته شده از یک داستان تاریخی که بعدها تبدیل به نام یک استراتژی در مدیریت و کسب و کار و یک اصطلاح روانشناسی شد. در این مقاله فونیکس کوچ برای شما می گم: داستان فیل سفید از کجا شکل گرفته، نماد چیه، و در کسب و کار و حتی زندگی ما چه نقشی داره؟

داستان فیل سفید

داستان از اونجا شروع شد که فیل سفید در کشورهای شرقی آسیا مثل تایلند و هند موجودی باارزش و مقدسی تلقی می شد که به شیوه خاص و با غذای خاص نگهداری می شد. یکی از پادشاهان این مناطق برای برقراری روابط حسنه با کشور دیگه یک فیل سفید به اون کشور هدیه میده. کشور مقابل از اونجایی که بنظر خودش هدیه مقدس و باارزشی رو دریافت کرده بود شرایط خاصی رو برای نگهداری این فیل در نظر گرفته بود و هزینه زیادی رو صرف می کرد.

چند سال بعد ، زمانی که کشور با قحطی مواجه شده بود وزیر اون کشور از پادشاه پرسید: با توجه به اینکه کشور با قحطی مواجه شده و ما هزینه زیادی رو برای نگهداری ایمن فیل در این شرایط متحمل می شیم ، چرا از این فیل نگهداری می کنیم در حالی که هیچ فایده ای نداره؟

پادشاه جواب داد: چون تابحال زمان و هزینه ی زیادی رو برای این فیل صرف کردیم و حیفه! اگر از اون نگهداری نکنیم تمام هزینه و زحماتی که طی این سال ها کشیدیم به هدر میره!

بله، داستان همینجاست! “حیفه”

در واقع این فیل سفید هیچ کاربرد و نفعی برای اونها نداشت و صرفا به این دلیل که در طول سالها، هزینه بسیاری خرج اون شده بود نگهداری از اون مهم شده بود.همین!!!

فیل سفید نماد چیه؟

فیل سفید نماد چیزهاییه که فایده ای چندانی برای ما ندارن و حتی صرفا هزینه ساز هم هستند اما بخاطر اینکه توگذشته هزینه یا زحمت و زمان زیادی برای اون ها صرف شده، همچنان نگهشون داشتیم و برای اون ها هزینه می کنیم.

در واقع بعلت هزینه ای که برای اون ها کردیم نمی تونیم از اون ها دل بکنیم.

و البته بهتره بدونیم که این هزینه صرفا هزینه مالی نیست! انرژی، زمان ، عمر، آرامش ، شادی ، رشد و حتی روابطمون رو هزینه می کنیم!!!

فیل های سفید می تونند افکار و باورهایی باشن که در طول زمان به دست شون آوردیم و عمری با اونها زندگی کردیم، یا روابطی ناسالم باشن که سال هایی رو وقف شون کردیم، رشته تحصیلی یا شغلی باشه که دوستش نداریم یا یک شیء بدون استفاده که از این خونه به اون خونه در اسباب کشی منتقل می کنیم یا یک پروژه اقتصادی که چاه بی پایان شده که بی هیچ خروجی خاصی مدام منابع مالی ما رو می بلعه.

مثال هایی از فیل سفید

به زندگی، کسب و کار و روابط خودتون فکر کنید. قطعا فیل های سفید زیادی رو پیدا می کنید که هیچ نفعی برای شما ندارن یا حداقل نفع قابل توجهی ندارن اما صرفا بدلیل هزینه ای که برای اونها کردید همچنان از اون ها نگهداری می کنید. مثل چی؟

  1. رشته تحصیلی که هیچ علاقه و استعدادی در اون ندارید اما بدلیل سالهایی که برای اون زمان گذاشتید ، سالهای دیگه ای رو هدر می دید تا اقلا لیسانس بگیرید!
  2. سریال هایی که هیچ لذتی از دیدن اون ها نمی برید اما چون صرفا چند قسمت از اون رو دیدید اصرار دارید تا انتها ببینید
  3. کتاب هایی که بعد از چند فصل متوجه می شید اون چیزی که شما فکر می کردید نیست و یا جوابگوی سوالات شما نیست اما چون زمان گذاشتید نصفش رو خوندید و یا چون پول دادید و اون کاب رو خریدید حاضر نیستید که ازش بگذرید و کاب دیگه ای رو شروع کنید.
  4. کفشی که پای شما رو می زنه و حتی زخم می کنه اما چون هزینه کردید براش و پول زیادی پرداخت کردید، همچنان می پوشید.
  5. رابطه ای عاطفی که هر لحظه اون برای شما درد و رنج شده اما چون بخشی از عمرتون رو برای اون صرف کردید همچنان ادامه می دید.چرا؟ چون میگید من برای رابطه زمان گذاشتم، انرژی گذاشتم و حوصله ندارم برم همه این کار هارو برای یه ادم جدید انجام بدم پس این رابطه رو حفظ می کنم!!!
  6. ماده ای غذایی که فاسد شده اما چون پولی که برای خرید اون هزینه کردید زیاد بوده می خورید!
  7. کسب و کاری که در ایده یا مشتری هدف خودتون اشتباه کردید اما بخاطر هزینه های انجام شده همچنان از تغییر مسیر خودداری می کنید و به پرداخت هزینه ادامه می دید.
  8. مهارت یا تخصصی که بازار کارش کساد شده و صرفا بدلیل اونکه عمرمون رو پای اون گذاشتیم رها نمی کنیم.
  9. و هزار و یک مثال دیگه که تو زندگی هر کدوم از ما هست و یا بوده! که هر شخص بهتر می تونه این فیل یا فیل های سفید رو تو زندگیش کشف کنه و ببینه که می خواد باهاشون چی کار کنه! و بهتره بگم انتخاب افراد در همچین زمان هایی آینده اون ها رو نسبت به هم متمایز می کنه!
فیل سفید در کوچینگ

فیل سفید در کوچینگ

خیلی از اوقات تشخیص فیل سفید در زندگی و کسب و کار کار اسونی نیست چون افراد درون گود هستن و به وجو اون فیل سفید یا فیل های سفید در زندگی عادت کردن و حتی در بعضی زمان ها بخاطر وجود همین عادت ها و باورهای مخرب ، نبود اون فیل های سفید موجب ازار میشه! و همه این ها در حالی که اون فیل های سفید در خدمت اون فرد یا افراد نیستن و وقتی وارد جلسه کوچینگ میشن با گفت و گو و مهارت پرسشگری کوچ به وجود این سندروم آگاه میشن.

افراد بعد از اگاهی از این سندروم برای رهایی از اون نیاز به اقدام دارن و این اقدام اسون نخواهد بود و برای هر فرد زمان متفاوتی رو میطلبه تا از این سندروم رهایی پیدا کنند. حضور کوچ در این مسیر می تونه مسیر رهایی رو سهل کنه. از طرفی چون زیست کردن با اون فیل های سفید به عادت تبدیل شده ، نبود اون ها ناحیه امن فرد رو به ظاهر با خطر مواجه می کنه و قدم اول رهایی ، بیرون اومدن از اون ناحیه امن هست، که مجدد یاداوری می کنم کار اسونی نیست چه در زندگی شخصی و چه در کسب و کار! پیشنهاد می کنم در این مسیر همراهی یک کوچ حرفه ای رو از خودتون دریغ نکنید.

فیل سفید درمدیریت کسب و کار

به این داستان فکر کنید. فیل سفید نماد یک المان پرهزینه اما بی‌فایده در همه بیزینس هاست. ما چند مورد پر هزینه اما بی فایده در کسب و کار خودمون داریم؟ چه جاهایی پایبند استراتژی‌های اشتباه‌مون شدیم؟ چه جاهایی پای یک سری افکار پوسیده و تاریخ مصرف گذشته نشستیم؟

بیاید به این موارد فکر کنید که مثلا دستگاه یا خط جدیدی برای بیزینس خودتون راه اندازی کردید ولی جواب نگرفتید. پول دستگاه، پرسنل، تبلیغات و…همه هزینه هایی بودند که در این مسیر دادید و فضا اشغال شده، اما جواب نگرفتید؛ ولی هم‌چنان به این هزینه‌ها ادامه می‌دید. زمانی‌که این برنامه ها رو رها کنید، هم فضای شما آزاد میشه، هم پرسنل مربوط به اون؛ و هم هزینه‌های نگه‌داری و … از هزینه‌های شما کسر میشه. حالا می‌تونید با استفاده از این ظرفیت‌های آزاد شده و با یه روش دیگه ، به یک سوددهی جدید برسید.

چه موردیه که چند سال شما رو درگیر کرده و به‌خاطر هزینه‌ای که برای شما داشته و عِرقی که به اون پیدا کردید حاضر به تعویض و کنار گذاشتن اون نشدید؟ در این مورد فکر کنید و بدونید که خیلی اوقات، نبود خیلی از فعالیت‌ها در بیزینس، به مراتب بهتر از بودن اونهاست.

اگر بخوایم معنی اصطلاح فیل سفید رو به زبون ساده بیان کنیم باید بگیم:

دارایی‌هایی که امروز کاربرد و فایده‌ی چندانی ندارند و معمولاً هزینه‌ی نگهداری اون ها هم بالاست؛ اما به نگهداری اون ها اصرار داریم.

کلام آخر

برگردید و خط زمان زندگی و کسب و کار و روابط خودتون رو مرور کنید و بی رحمانه با خودتون صادق باشید. فیل سفید زندگی و کسب و کار شما چیه؟ همین الان دست به کار بشید و سه فیل سفید بزرگ زندگی خود تون رو پیدا کنید و همین الان و با جدیت تمام، به خودتون قول بدید که حذفش کنید و اولین اقدام رو برای این کار طراحی کنید. قطعا می بینید که با ذخیره کردن هزینه و انرژی خودتون، جهشی بزرگ در زندگی و یا کسب و کارتون پیدا می کنید. چسبیدن به روابطه، ابزار ، باورهایی که براتون کار نمی کنه شما رو فقط از اهدافتون دور می کنه و خیری نداره!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا