بیزنس کوچینگکوچینگ

بیزینس کوچ و موفقیت استارتاپ ها

تاثیر بیزینس کوچ در موفقیت یک استارتاپ

اگر بین آگهی‌های استخدام استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای به‌روزشده نگاهی بندازیم، حتما اسم استخدام بیزینس کوچ رو به چشم می‌بینیم. استارتاپ‌ها یا همون کسب و کارهای جدید و خلاقانه ای هستند که با هدف ارائه محصولات و خدمات خودشون وارد بازار می‌شن! استارتاپ‌ها و چالش‌های اون ها، یه مقدار جدید هستن که شاید برای حل اون‌ها، افرادی که اقدام به راه اندازی یک کسب و کار می‌کنن، به تنهایی از پس نقاط کور اون برنیان. اینجاست که اهمیت وجود یک بیزینس کوچ برای این نوع از کسب و کارها معنی پیدا می‌کنه. در این مقاله سعی می کنم، بیشتر در رابطه با استارتاپ‌ها، چالش‌ ها و اهمیت داشتن بیزینس کوچ برای اون ها صحبت کنم. اگر از جمله افرادی هستید که قصد راه اندازی استارت اپ دارید یا کسب و کار راه انداختید ولی با چالش مواجه هستید و سود دلخواه رو ندارید و قصد گسترش کسب و کار رو دارید و به نوعی شاید کار افرین هستید و یا می خواید باشید این مقاله رو از دست ندید.

تعریف استارت آپ

برای استارت اپ تعاریف مختلفی وجود داره .تعریف دیکشنری و نویسنده های بزرگ و افراد بزرگی مثل استیو بلَنک،اریک ریس و … از استارتاپ با همدیگه متفاوته. اما در مجموع در این مقاله منظور ما از استارت اپ چه کسب و کارهاییه؟

  • کسب و کارهایی که قصد دارند ارزش آفرین باشند
  • کسب و کاری که پایداری برای اعضای اون مجموعه دغدغه ست و فرصت‌جو هستند اما فرصت ‌طلب نیستن.
  • کسب و کار افرادی که ممکنه مبتنی بر تکنولوژی های جدید باشند یا نباشند.
  • کسب و کاری که هنوز در شرایط ابهام قرار دارند و یجورایی تو دوران نوزادی و کودکی خودشون هستند
  • کسب و کارهایی که میخوان محصول یا خدمات مشابه ارائه بدند ولی بشکل متفاوت

چالش های استارت آپ ها

دغدغه‌های بسیار زیادی برای استارت‌آپ‌های نوپا وجود داره که با بهره‌گیری از بیزینس کوچینگ می‌شه از اون ها به عنوان فرصت استفاده کرد و مسائل و چالش ها رو به شکل متفاوت و از زاویه ای دیگه دید و عمل کرد. اینجا چند مورد از مهم‌ترین دغدغه‌های استارت‌آپ‌ها رو بررسی می‌کنیم :

1- مطالعه و تحقیق بازار اصولی و صحیح، اولین قدم برای شروع استارتاپ

کسب و کارهای استارتاپی باید از اول کار یجورایی پر قدرت قدم بردارن و خودشون رو برای بازاری که می خوان تصاحب کنن اماده کنند.یکی از چالش‌های استارتاپ‌ها اینه که اول کار نمی تونن مطالعه و بررسی و تحقیق خوبی داشته باشند. نیاز سنجی کسب و کار، بررسی مخاطبان هدف در بازار و … باید با کمک یک بیزینس کوچ حرفه ای انجام بشه تا پایه‌ریزی بیزنس به درستی صورت بگیره. شما تصور کن برای ساختمون که میخواید بسازید بهترین و گرون ترین و با کیفیت ترین طراحی و مبلمان رو داشته باشید وقتی پایه یا فندانسیون اون ساختمون درست چیده نشده باشه هرچقدر برای ظاهر و طراحی زمان،هزینه، انرژی صرف کنید بی فایدست!!! با یه تلنگر با یه زلزله 2 ریشتری تمام اون هزینه های مالی و معنوی با خاک یکسان میشه، اگر فندانسیون خوب چیده نشده باشه!!داستان استارت اپ هم فارغ از این نیست. پس بهتره پایه کسب و کار رو محکم بچینیم و بعد با خیال راحت بهش پر و بال بدیم.

2- معرفی و گرفتن سهم بازار با تمرکز بر روی برندینگ

این روزها شاید شما هم استارتاپ‌هایی رو دیده باشید که بدون توجه به مسائل برندینگ، اقدام به معرفی خودشون داخل بازار می‌کنند. استفاده از این نوع فعالیت‌ها برای گرفتن سهم در بازار، جز شکست برای کسب و کارهای نوپا هیچ نتیجه ای نداره و اون ها رو در اینده ای نه چندان دور به زمین میزنه.

اکثر استارتاپ‌های موفقی که در حال حاضر اسم اون ها رو می شنوید ، بدون تجربه و تنها بر اساس سلیقه خودشون، وارد بازار نشدند، درواقع از افرادی برای چیدن برنامه کار شروع کردند.

3- جذب سرمایه‌گذار و گسترش کسب و کار

نکته و چالش بعدی که در رابطه با اون باید صحبت کرد و نسبت بهش حساس بود، جذب سرمایه‌گذار و گسترش کاره. تعدادی از استارتاپ‌ها به دلیل عدم شناخت کافی از سرمایه گذاران و خواسته‌های اون ها در مراحل جذب سرمایه، معمولاً با مشکل جدی روبرو می‌شن و یا جای خودشون رو به رقیب هاشون میدن. اگر شما هم دچار این مشکل شدید و ناامید شدید و یا فکر می کنید دیگه تموم شده و حالا من با این همه امید و ارزوی راه اندازی بیزینس ام چه کنم!!!! احتمالاً باید با یک بیزینس کوچ حرفه ای صحبت کنید. و یا تا به این شرایط نرسیدید استخدام کنید. علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

اگر الان برای بیزینس ام هزینه نکنم بعدا برای درمانش باید بیشتر هزینه کنم.این تجربه ی زیسته هر کسب و کار موفقیه! از کنارش ساده نگذریم!!

بیزینس کوچ‌های حرفه ای با شناخت دقیق سرمایه گذاران، اخلاقیات و خواسته‌های اون ها و بررسی کسب و کار شما، می‌تونند کمک کنند که در کم‌ترین زمان ممکن با در نظر گرفتن تمام شرایط موجود در جامعه کسب و کار خودتون رو گسترش بدید.

نقش بیزینس کوچینگ در موفقیت استارت‌آپ‌

نقش بیزینس کوچینگ در موفقیت استارت‌آپ‌ های موفق

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، احتمالاً در طول مسیر کسب و کار خودتون به همراهی و انتخاب یک مربی کسب و کار یا کوچ کسب و کار فکر کردید. بیزینس کوچ ها به صاحبان کسب و کار کمک می کنند تا چشم انداز کسب و کار خودشون رو شفاف کنند، اهداف خودشون رو تعیین کنند و در جهت دستیابی و رسیدن به اون ها تلاش و برنامه ریزی کنند.

+عکس

سیستم سازی و تهیه بوم کسب و کار برای هر کسب و کاری مخصوصا استارت اپ ها از نون شب واجب تره. حالا در ادامه دلایل حرفم رو میگم.

1- کمک بیزینس کوچ برای سیستم سازی کسب و کار

امروزه پیاده سازی سیستم سازی برای کسب و کار به یکی از اهداف صاحبان مشاغل تبدیل شده و هر کسب و کاری که از اون پیروی نکنه به سرعت توسط رقبا حذف می شه و این چیزیه که هیچ کسب و کاری خواهانش نیست. یکی از مهم ترین کارهایی که یک بیزینس کوچ برای شما می کنه کمک به سیستم سازی کسب و کار شماست. اما اول باید بدونید سیستم سازی کسب و کار چیه؟

الف) سیستم سازی می تونه کسب و کار شما رو توسعه بده

هدف نهایی سیستم سازی اینه که می تونه باعث رشد یک کسب و کار بشه، وقتی که سیستم سازی رو پیاده سازی می کنید، هم زمان و هم آزادی ذهنی بیشتری برای خودتون ایجاد می کنید، با این کار، می تونید به جای اینکه خودتون رو داخل مشغله های زیاد دفن کنید، برای رشد کسب و کار خود تلاش کنید. وجود یک بیزینس کوچ حرفه ای در کنار شما می تونه شما رو به این هدف برسونه. بازدهی بالای کسب و کار از زیاد کار کردن و خودکشی کردن توی کار و یا عذاب دیدن و اذیت شدن بدست نمی یاد از قدم هوشمندانه برداشتن و کار درست رو تو زمان درست توسط ادم درستش انجام دادن بدست میاد.

ب- سیستم سازی منجر به صرفه جویی در زمان می شه

اغلب کسب و کار ها برای سودهی و بازدهی کارشون زمان از مهم ترین اولویت هاشون محسوب میشه. و میشه گفت بعد از برنامه ریزی و ایجاد و اجرای استراتژی ها، می تونید مراحل و ساختار اولیه رو تا سالیان سال نگه دارید و به مرور زمان اون رو آپدیت کنید بجای اینکه هر بار کلی زمان صرفش کنید.

ج- سیستم سازی از بروز مشکلات آینده جلوگیری می کنه

در تجارت و کسب و کار، مشکلات کوچیک در نهایت می تونه منجر به مشکلات بزرگ بشه، سیستم سازی می تونه با موفقیت با مشکلات در مقیاس کوچک مقابله کنه، بنابراین از مشکلات آینده جلوگیری می کنه.

یه تیکه نخ بیست سانتی رو گره بزنید. خوشبینانه سه حالت وجود داره : حالت اول میبینید گره خورده و باز می کنید حالا سخت یا اسون. حالت دوم می بینید گره خورده و اون گره رو نادیده میگیرید و گره های دیگه ای هم بهش اضافه میشه و در نهایت میشه گره کور و یهو وسط کار غافلگیر میشید که حالا چیکار کنم!!!. یه حالت سومی هم هست که اینقدر ریز گره می خوره که نمی بینید و زمانی می بینید که تبدیل به گره کور شده و برای باز کردنش مجبورید زمان و هزینه و انرژی زیادی صرف کنید. استخدام بیزینس کوچ برای جلوگیری از همه ی این چالش هاست. و بهتر یاداوری کنیم که یکی از ویژگی های کوچ حرفه ای دیدن نقاط کور بیزینس شماست.

د- سیستم سازی بهره وری و عملکرد رو بهبود می بخشه

بهبود کسب و کار شما فقط صرفه جویی در زمان نیست، زمان ذخیره شده شما در نهایت منجر به بهبود عملکرد و بهره وری و گرفتن تصمیمات مهم تر میشه. من که صاحب کسب و کارم هزینه مالی می کنم هزینه زمانی می کنم ، کلی انرژی میزارم که در نهایت بهروری بیزینسم، سازمانم، استارت اپ ام بالا بره و بیشترین فروش و بازاریابی و رضایت مشتری و … اتفاق بیفته. بدون سیستم سازی و نظم، همه اینا در کنار هم جمع نمیشه و بهروه وری کافی اتفاق نمی افته!!

2- کمک بیزینس کوچ برای ایجاد بوم کسب و کار شما

بوم مدل کسب و کار یک ابزار استراتژیکه که به کارآفرین ها کمک می کنه تا روی استراتژی کسب و کار و پتانسیل های کسب و کار خودشون تمرکز کنند، بعد از پر کردن جاهای خالی اون ها بر طبق وضعیت فعلی خودتون، می تونید روش های بیشتر کسب درآمد خودتون رو طراحی و اجرا کنید. بوم کسب و کار به شما کمک می کند دید خیلی روشنی نسبت به وضعیت فعلی کسب و کارتون و اینده اون داشته باشید. بیزینس کوچ به شما کمک می کنه، بیزینس پلن و بوم کسب و کار خودتون رو طراحی کنید.

بیزینس پلن چیه؟ یک مبحث کاملا حرفه ای و کارگشا برای هر کسب و کاری که میخواد بیزینس درست و حسابی داشته باشه.

بیزینس پلن شما از زمان طراحی تا زمان رشد کسب و کار، ممکنه به دلایل مختلف دچار تغییراتی بشه تا جایگاه اصلی خودتون رو پیدا کنید. اگر شما و دیگر مؤسسان بیزینستان ندونید که به چه صورت می‌تونید کسب و کار خودتون رو برنامه‌ریزی کنید و برای رسیدن به یک جایگاه صحیح قدم بردارید، احتمالاً هیچ وقت نمی‌تونید، اهداف صحیح کسب و کار خودتون رو پیدا کنید.

تمامی استارتاپ‌های موفقی که در حال حاضر تونستن برای خود اسم و رسمی کسب کنند، بدون شک یک بیزینس پلن قدرتمند داشتند. اگر احساس می‌کنید که شما و تیمتون نمی‌تونید به یک تصمیم‌گیری جامع راجع به این موضوع دست پیدا کنید، لازمه که حتماً از خدمات یک بیزینس کوچ استفاده کنید. یک کوچ حرفه ای، می‌تونه با بررسی داده‌ها و اطلاعات شما، کمک کنه تا اهداف واقعی کسب و کارتون رو پیدا کنید.

خدمات بیزینس کوچینگ

مزایای بهره‌ مندی از خدمات بیزینس کوچینگ

مزایای استفاده از خدمات بیزینس کوچ چیست؟

شما با استفاده از خدمات یک کوچ موفق، می‌توانید از تمامی مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • افزایش میزان فروش و سوددهی در روند رو به رشد کسب و کار
  • کاهش تنش‌ها، چالش‌ها و فشارهای موجود در هر بیزینس
  • بهبود عملکرد اعضای تیم
  • افزایش راندمان کاری
  • بالا بردن حس تعهد، مسئولیت پذیری و اتحاد در تیم
  • ارتقای مهارت‌های ارتباطی میان اعضای تشکیل دهنده استارتاپ
  • بهبود مهارت‌های مدیریت تغییر
  • ارتقای مهارت‌ های ارتباطی
  • شناسایی فرصت‌ های کاری و بهره گرفتن از آن‌ها

6 دلیل همکاری استارت‌آپ‌ ها با بیزینس‌ کوچ

صاحبان استارت‌آپ‌ها عمدتاً به این دلیل با بیزینس‌کوچ کار نمی‌کنند که نمی‌دونند کوچینگ چه چهارچوبی داره و چطور می تونه به موفقیت کسب و کارها کمک کنه. بیزینس کوچینگ در موفقیت کسب و کارها مثل یک کاتالیزور عمل می‌کنه. اما چرا به یک بیزینس کوچ خوب نیاز دارید؟

1. خلاقیت

بیزینس‌کوچ تسهیل‌گریه که سؤال می‌پرسه، خوب گوش می‌ده و بازخورد می‌ده تا صاحب کسب و کار رو ترغیب و راهنمایی کنه. بیزینس کوچینگ یک تعامل مبتکرانه و خلاقه نه یک شیوه انتزاعی و مبهم.

بیزینس کوچ صاحبان استارت‌آپ‌ها رو به چالش می‌کشه تا ایده‌هایی تازه، مفید و کاربردی به ذهنشون خطور کنه. صاحبان کسب و کار به حدی از نزدیک درگیر کسب و کار خودشون هستند که تفکر و نگرشی ثابت نسبت به اون دارند. ایده‌ها و دیدگاه‌های تازه مبتنی بر دانش تجارت، می‌تونه مزایای بزیادی نصیب کسب و کارها کنه.

2. انعطاف‌ پذیری

بیزینس کوچینگ بر واقعیت‌های روزمره کاری تمرکز داره و رویکرد مغز به مغز اون باعث شده کوچینگ فرآیندی انعطاف‌پذیر باشه که می‌تونه خودش رو با نیازهای کسب و کارهای مختلف و شرایط متفاوت وفق بده.

3. مسئولیت‌ پذیری

بیزینس‌کوچ تلاش می کنه تا بین آزادی عمل و مسئولیت‌پذیری تعادل برقرار کنه و برای این منظور از تکنیک‌های مشخص کردن هدف، پرسشگری، گوش دادن، بازخورد دادن و مرور کردن پیشرفت بهره می‌گیره.

بیزینس کوچینگ به صاحبان استارت‌ آپ‌ ها این امکان رو می ده که میزان پیشرفت خودشون رو بررسی کنند، مشکلات خودشون رو بشناسند و به اعضای تیم کمک کنند تا اشتباهات‌شون رو اصلاح کنند.

4. قدرت دادن

وقتی به فرد این فرصت داده می شه که برای خودش هدفی مشخص کنه و با تکیه بر قوه ابتکار و استعدادهایش این اهداف رو دنبال کنه، بدون تردید رشد می کنه. چنین رویکردی برای اعضای تیم مزایای عجیب جالبی داره.

بیزینس کوچ به صاحب کسب کار کمک می کنه و او ن رو راهنمایی می کنه، اما صاحب کسب و کار همچنان در رأس قدرت قرار داره، خودش تصمیم می‌ گیره و انتخاب می‌کنه که چه رویکردی در پیش بگیره و در عین حال خاطرش آسوده است که یک کوچ ماهر در کنار خودش داره که درباره تصمیم هایی که گرفته، به اون بازخوردهای صادقانه ارائه می ده.

5. کار تیمی

کار تیمی به این معناست که اعضای یک تیم استارت‌ آپی در انجام فعالیت‌هایشون مشارکت داشته باشند و در حین کار کردن با یکدیگر احساس راحتی کنند. کار تیمی باعث به وجود آمدن اعتماد می‌شه و این اعتماد نقش بسزایی در موفقیت استارت‌آپ‌ها داره. وقتی یک نفر به تنهایی بر روی پروژه کار می کنه، خیلی بیشتر زمان می بره تا وقتی که یک تیم روی اون کار می کنه.

به عبارت دیگه کار انفرادی به معنای کار کردن بر روی پروژه‌های کمتر و از بین رفتن فرصت‌ها است. یک کوچ خوب می‌تونه انگیزه بخش، مشوق و خالق کار تیمی باشه که این مسئله آینده درخشانی رو برای استارت‌آپ‌ها رقم میزنه.

6. دانش فنی

بیزینس‌کوچ یک نیروی ارزشمند در هر شرکت استارت‌آپی هست و می‌تونه تفاوت بین یک استارت‌ آپ موفق و شکست خورده باشه چون اون در زمینه کسب و کار، مسائل مالی، انبارداری، کارهای اجرایی و تجاری دانش بسیار خوبی داره و می‌تونه اطلاعات مفیدی درباره منطقه در اختیار صاحب کسب و کار قرار بده.

شاید مفهوم بیزینس کوچینگ در وهله اول به نظر ساده باشه اما قدرت و نیروی واقعی این رویکرد در تعامل و مشارکتیه که بیزینس کوچ همراه خودش میاره. بیزینس کوچینگ بر اصل محرمانه بودن جلسات تأکید داره.

هیچ وقت برای کارکردن با یک بیزینس کوچ دیر نیست. بیزینس کوچ چشم‌ اندازهای جدیدی رو به کسب و کار شما وارد می‌کنه و نگرشی واقع بینانه نسبت به جایگاه شما در بازار داره، در نتیجه شما می‌تونید از فرصت‌های جدید بیشترین بهره رو ببرید و مدام رشد و پیشرفت کنید.

به علاوه شانس موفقیت بلند مدت مؤسسین استارت‌ آپ‌ ها رو افزایش می‌ده. بیزینس کوچ اغلب با مؤسسین و صاحبان استارت‌آپ‌ ها و سایر رهبران سازمان کار می‌کنه، به اون ها کمک می‌کنه تا اهداف خودشون رو برای موفق شدن کسب و کارشان واضح و دقیق تعریف کنند.

بیزینس کوچ نقشه راه رسیدن به اهداف رو ترسیم می‌کنه و صاحب کسب و کار رو مسئولیت‌پذیر و پاسخگو بار میاره تا به فعالیت‌های و تعهداتشون عمل کنند. توصیه می‌شه اگر کسب و کاری دارید یا حتی اگر کارمند هستید و می‌خواهید در شغلتون رشد کنید از کوچینگ توسعه فردی و کوچینگ سازمانی استفاده کنید و یا مهارت‌ کوچینگ رو یاد بگیرید و به کار بگیرید.

یک بیزینس کوچ خوب می‌تونه در تمامی محدوده‌های کسب و کار به شما کمک کنه تا در مسیر درستی گام بردارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا