بیزنس کوچینگکوچینگکوچینگ شغلی

چرا کارآفرینان به بیزنس کوچ نیاز دارند؟!

هر کارآفرین نیاز به بیزنس کوچ دارد!

اغلب صاحبان کسب و کار و یا درواقع افرادی که کارآفرین هستن معتقدند که یکی از دلایل کارآفرین شدن ما این بوده که تمایل چندانی به تبعیت از یک شخص یا اشخاص برای انجام کارها نداشتیم و راحت بگم میونه خوبی با دستور گرفتن نداریم ، بنابراین نیازی به کوچ هم نداریم. کاملا قبول دارم ، اما نکته دقیقا همین جاست!! ادامه مقاله رو اصلا از دست ندید چون قرار این موضوع رو شفاف کنیم و دسترسی زیادی داره برای شما.

اصل مطلب یا نکته داستان همین قسمته! چرا میگیم هر کارآفرین نیاز به کوچ داره؟خیلی از افرادی که هنوز به سبک سنتی کسب و کار دارن و یا ذهنیت سنتی نسبت به بیزنس دارند اغلب از این نوع بیان استفاده می کنند که : کوچ باشه چی بشه؟کوچ نباشه می میریم؟کدوم شرکت درست و حسابی کوچ داشته که من داشته باشم؟ من خودم همه چی رو بلدم،پول بدم بیزنس کوچ بگیرم برای چی؟یکی بیاد به من دستور بده چی کار کنم چی کار نکنم؟ من خودم کلی دوره گذروندم همه چی رو می دونم!

و هزاران بهانه دیگه. چرا میگیم بهانه؟چون بین بهانه و دلیل تفاوت وجود داره. دلیل محکم و پر قدرته ولی بهانه هیچ قدرتی نداره!!که البته همه این ها در برخورد اول و به دلیل عدم آگاهی از بیزنس کوچینگ و عادت به اینکه همه کار ها رو خودم باید انجام بدم ،طبیعیه.

“هدف بیزینس‌کوچینگ، کمک به مدیریت بهتر است. یعنی استفاده بهینه از منابع ارزشمند یک سازمان”.

(مجله کسب‌وکار هاروارد)

چند مساله خیلی مهم در همین طرز فکرها وجود داره.

واقعا منه کارآفرین چه نیازی به بیزنس کوج دارم؟

بیزنس کوچ قرار نیست دستور بده! قرار نیست آموزش بده! بیزنس کوچ در کنار کارآفرین هست تا شکل بهتری به دست آوردش بده. بیاید با یک مثال ساده این موضوع رو روشن کنیم. شما ساکن تهران هستید و کاملا به خیابان ها و اتوبان ها اشراف دارید و می دونید که از چه مسیرهایی با چه وسایل نقلیه ای می تونید از منزل به محل کارتون برید. ولی با این حال وقتی از خونه میاید بیرون از اپ های مختلف (مثل ویز یا مپ یا…) استفاده می کنید تا مسیری با ترافیک کمتر به شما نشون بده تا بتونید در کمترین زمان و با صرف انرژی کمتر ، و بموقع به محل کارتون برسید. و مجبور به پرداخت هزینه مالی و غیرمالی به خاطر تاخیر نشوید. حضور بیزنس کوچ هم به همین شکل عمل می کنه.

“چیزی که مردم در آن مهارت ندارند این است که خود را از بیرون و از چشم دیگران ببینند. یک بیزینس‌کوچ برای رسیدن به این دیدگاه به شما کمک می‌کند”

(اریک اشمیت: مدیرعامل گوگل)

من به عنوان کارآفرین آگاهم راه کجاست!چاه کجاست! ولی نیاز دارم یک نفر از بیرون و از یه زاویه دید غیر از زاویه دید خودم به مسیر من نگاه کنه و به من بازخورد بده و در بعضی از مسائل همراه من باشه! شما بدون استفاده از اپلیکیشن هم می­تونید به محل کار خودتون برید و هیچ اجباری در استفاده از راهنمای مسیر ندارید. ولی از اپلیکیشن مسیر استفاده می کنید تا بهترین مسیر از بین مسیر های موجود رو انتخاب کنید و چون تبعات بموقع نرسیدن به محل کار برای شما، بیشتر از استفاده نکردن از ابزاری هست که در اختیار دارید.

در رابطه با اینکه بیزنس کوچ چه کسیه؟ و بیزنس کوچینگ چیه؟ مطالعه مقاله بیزنس کوچینگ دسترسی زیادی برای شما فراهم می کنه.

“کوچ کسی است که آنچه را که نمی‌خواهید بشنوید به شما می‌گوید، چه کسی چیزی را که نمی‌خواهید ببینید، می‌بیند، بنابراین می‌توانید به آنجایی برسید که همیشه به دنبال آن بودید.”

(تام لندری؛ از بزرگان کوچینگ)

تله خطرناک!!! “من میدونم” و “من بلدم”

یکی دیگه از مسائلی که نیاز به بیزنس کوچ رو برای کارآفرین ها حیاتی کرده، وجود شکاف بین یادگیری و بکارگیریه! خیلی از کارآفرین ها میگن ما دوره آموزشی ، وبینار، همایش و … زیاد شرکت کردیم و نیازی به آموزش نداریم!!!ولی چالشی وجود داره و اونم بکار گیریه!

من میدونم نباید سیگار بکشم و حتی روی پاکت سیگار من نوشته شده سرطان زا، خب پس چرا سیگار می کشم؟ مگه من نمیدونم سرطان زاست؟ من می دونم رسیدگی به امور مالی شرکتم در این برهه زمانی تو اولویته ولی با 5 روز تاخیر انجام میدم و اهمال کاری دارم. مگه من نمی دونم اهمال کاری جلوی رشد سازمان من رو می گیره؟ من بلدم برنامه ریزی کنم ، من برای ترسیم بوم کسب و کار دوره دیدم ، کلی وبینار و همایش معروف ترین بیزنس کوچ ها رو شرکت کردم ولی برنامه ریزی و تهیه بوم کسب و کارم هنوز انجام ندادم!

من می دونم باگ کارم اعتماد به نفس که موقع صحبت تو جمع پرسنل ام ندارم ولی فقط می دونم. این دونستن چقدر به بهبود طرز بیان من کمک کرده؟

و هزار مدل من می دونم من بلدم های دیگه که مانع رسیدن منه کارآفرین به هدفی میشه که برای کسب و کار/بیزنس ام مشخص کردم و این تله، تله وحشتناکی که اگر گرفتار بشید مثل سد بتنی جلوی پیشرفت شما و سازمان تون رو می گیره!

“کار کوچ شکستن سدی است که مقابل توانایی‌های شما وجود دارد تا بیشتری بازدهی را داشته باشید.”

(تیموتی گلوی-بنیان گذار کوچینگ)

7 ویژگی مهم برای استخدام بیزنس کوچ که شمای کارآفرین باید در نظر بگیرید

اگر شما کارآفرین هستید و برای بهبود عملکرد کسب و کارتون به دنبال استخدام بیزنس کوچ هستید، این نکات رو حتما در نظر بگیرید :

اصالت:

محرمانگی، پایبندی به اصول اخلاقی، صداقت و اعتماد از اصول جدانشدنی ارائه خدمات بیزنس کوچ شماست.

اعتماد به نفس:

یک بیزنس کوچ مؤثر باید مستقل، هدفمند و در ایجاد ارتباطات مؤثر با مدیران، توانمند باشد؛ همچنین دانش علم کوچینگ را همراه با تجارب حرفه‌ای، دارا باشد.

مثبت‌ گرا:

کوچ باید شخصی خوش‌بین و دارای روحیه شاد و مثبت باشه؛ همچنین قدرت تخیل قوی و توانا در ایجاد امید در مراجع خود باشد.(منظورمون واقع بینی نه مثبت اندیشی واهی)

هدف‌گرا:

انسانی هدفمند بوده و در دستیابی به اهداف فردی و سازمانی و همینطور در مواجهه با چالش‌ها جسور باشه.

دارای مرز تعریف شده :

کوچ باید توانایی معرفی کامل خود را همراه با تعیین مرزها و محدودیت‌های شخصی خود داشته باشه؛ در عین حال که مرزهای خود را حفظ و از آن‌ها دفاع می‌کنه، به مرزهای دیگران نیز احترام بزاره.

مهارت‌های برقراری ارتباط حرفه‌ای:

مهارت‌های ارتباطی، همدلی با مراجعین و توجه به احساسات و نگرانی‌های ااون ها، از طریق گوش دادن مؤثر و پرسیدن سؤالات قدرتمند نشون دهنده حرفه ای بودن کوچ شماست.

انعطاف‌پذیر:

بیزنس کوچ حرفه ای قدرت درک بالا و پذیرای دیدگاه‌های مختلف افراد هست و قدرت توجه تمرکز به مسائل و نگرانی‌های مهم مراجع رو داره.

15 فایده بیزنس کوچ برای کارآفرین ها

  1. دیدن نقاط کور در کسب و کار
  2. تمرکز روی موارد مهم و نپرداختن به حواشی
  3. بدست آوردن برتری رقابتی
  4. تعیین استراتژی
  5. کمک به بیرون اومدن از ناحیه امن
  6. افزایش رشد شخصی کارآفرین
  7. صرفه جویی در زمان و هزینه کارآفرین
  8. افزایش میزان مسئولیت پذیری در کارآفرین
  9. تعیین اهداف ارزش محور به جای اهداف مودی
  10. کمک به جذب مشتری وفادار
  11. کمک به کسب درآمد بیشتر
  12. کمک به افزایش میزان ریسک پذیری
  13. حمایت کننده
  14. افزایش میزان اعتماد به نفس
  15. برقراری ارتباط بهتر با پرسنل

جمع بندی

کارآفرین ها آدم های سخت کوش و پرتلاشی هستن که در طول فرآیند کاری خودشون بخاطر داشتن مهارت‌های چندگانه و تخصصی، تمایل دارند بیشتر فعالیت‌ها را تنها انجام بدن. کو‌چ‌‌ها ارزش افزوده زیادی برای کارآفرین ها ایجاد می‌کنند. چون مسائل را از زوایای متفاوتی می‌بینند و نقاط قوت و قابل بهبود رو به اون ها بازخورد می‌دن و با دیدگاه‌های بی‌طرفانه و غیرقضاوت گر در مواجهه با چالش‌ها شما رو که صاحب کسب و کار هستید پاسخگو و مسئولیت‌پذیر نگه می‌دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا