بیزنس کوچینگکوچینگکوچینگ فروش

فرق بازاریابی با فروش چیست؟

یک بار برای همیشه مختصر و مفید فرق بازاریابی و فروش رو بدونید.

بسیاری از افراد که آشنایی زیادی با این دو حیطه کاری ندارند اغلب فکر می کنند که این دو فعالیتی مشابه به هم دارند. بهتره بدونید که اصلا اینطور نیست!!

هر کدوم از این مهارت ها به تنهایی مهره قدرتمندی برای هر کسب وکاری بحساب می آیند و نقش بسیار تاثیرگذاری بر روی درآمد شرکت ، برند سازی و جذب مشتری وفادار دارند. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که خیلی با جزئیات و تاثیر این دو مهره ارزشمند در کسب و کار آشنا نیستید، این مقاله برای شما تهیه شده تا حرفه ای تر کسب و کار خودتون رو اداره کنید. و یا اگر جز افرادی هستید که به شغل بازاریابی و فروش مشغول هستید بیشتر به ارزشمند بودن کارتون پی ببرید و مسیر یادگیری بیشتر رو برای حرفه ای تر شدن پیش بگیرید.

هر کسب و کار و تجارتی ، محصولات و خدمات مشخص و مختص به خودش رو داره که باید به فروش برسند. به این منظور، فروشندگان باید یک رابطه نزدیک با مشتری (و گاهی همکاران هم صنف خود) داشته باشند تا مسیر فروش را هموار کنند، مخالفت‌های مشتری رو بشناسند و از بین ببرند و در مورد قیمت و شرایط فروش چانه بزنند و به توافق برسند.

تعریف” فروش” به نقل از سایت feedough.com :

فروش فرآیندی است که منجر به معامله ای بین دو یا چند طرف می شود، که در آن خریدار پیشنهاد را دریافت می کند و فروشنده در ازای آن چیزی با ارزش می گیرد که معمولاً پول است.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی یا مارکتینگ (Marketing) مطالعه و مدیریت روابط در تبادلات است . ازاریابی فرایندی است که طی آن شرکت‌ها مشتریان را درگیر می‌کنند، با مشتری ارتباط قوی برقرار می‌کنند و برای مشتری ارزش ایجاد می‌کنند تا در ازای آن از مشتری ارزش دریافت کنند. از آنجایی که از بازاریابی برای جذب مشتری‌ها استفاده می‌شود، این فعالیت از اجزای اصلی مدیریت کسب و کار و بازرگانی محسوب می‌شود.

  • ممکن است بازاریاب‌ها محصولی را به کسب‌‌و‌کارهای دیگری بفروشند، که به آن بازاریابی کسب‌وکار به کسب‌وکار یا B2B می‌گویند
  • یا اینکه محصول را مستقیماً به مصرف‌کننده‌ها بفروشند که به آن بازاریابی کسب‌وکار به مصرف‌کننده یا B2C می‌گویند.
  • همچنین به بازاریابی کسب‌‌و‌کار‌ها به ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی، B2G گفته می‌شود.

آمیخته بازاریابی، که مشخصات خاص محصول و نحوه فروش آن را مشخص می‌کند ، تحت تأثیر محیط پیرامون محصول، نتایج تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار، و مشخصات بازار هدف محصول است. پس از تعیین این عوامل، بازاریابان باید تصمیم بگیرند که از چه روش‌هایی برای تبلیغ محصول استفاده خواهد شد، از جمله استفاده از کوپن و سایر مشوق های خرید.

هدف هر کسب و کاری آفزایش درامد و افزایش فروش است. اما چطور؟

ما در ابتدا باید افراد زیادی رو از کالا و یا خدماتی که داریم اگاه کنیم. چون مشتری نا اشنا داریم. مشتری ناآشنا چه کسیه؟ کسی که هنوز شناختی از محصول/خدمات ما نداره. یک مسیری رو طی می کنه تا با برند ما آشنا بشه، به برند ما اعتماد کنه ، از ما خرید کنه و به برند ما وفادار بمونه.

مدل 5A یکی از کامل ترین مدل های بازاریابی ست که ساده و روان در اختیار شما قرار دادم تا بکارگیری برای شما ساده باشد پیشنهاد می کنم قسمت ساده ترین و پرکاربردترین مدل بازاریابی رو از دست ندید چرا که کمک زیادی می کنه به بازاریابی محصولات/خدمات شما. اصلاااا ازش غافل نشید!

مقایسه فروش و بازاریابی به زبان ساده

مقایسه بازاریابی و فروش به صورت ساده

بازاریابی داستان برند را تعریف می‌کند و بخش فروش این داستان را به واقعیت تبدیل می‌کند.

بازاریابی به دنبال برندینگ است و بخش فروش روی روابط تمرکز دارد.

بازاریابی با تحلیل داده‌ها بازار و تغییرات آن را دنبال می‌کند در حالی که فروش با هر فرد سر و کار دارد.

بازاریابی به دنبال قیمت گذاری، ارائه تخفیف و … است. در حالی که بخش فروش باید از بحث درباره قیمت ها خودداری کند و بیشتر روی ویژگی‌ها و ارزشمندی محصول مانور دهد.

تفاوت بازاریابی و فروش در یک نگاه

مبنای مقایسهبازاریابیفروش
تعریفبازاریابی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و فرآیندها برای برقراری و ایجاد ارتباط و ارائه پیشنهاداتی با ارزش به مشتریان، شرکا و جامعه استفروش فرآیندی است که منجر به معامله ای بین دو یا چند طرف می شود، که در آن خریدار پیشنهاد را دریافت می کند و فروشنده در ازای آن چیزی با ارزش می گیرد که معمولاً پول است.
مبنا کارمشتری محورمحصول محور
رویکردیکپارچهتکه تکه
تمرکزنیاز بازارنیاز شرکت
مربوط به..مربوط به کلیه فعالیت هایی است که جریان کالا را به مشتریان تسهیل می کند.مربوط به جریان کالا به مشتریان
مدت زمانبلند مدتکوتاه مدت
موضوعشناسایی نیازهای مشتریان و ایجاد محصولاتی برای ارضای آن نیازها.ترغیب مشتری بالقوه به گونه ای که به خریدار تبدیل شوند.
نحوه ارتباط گیرییک نفر با چند نفرتک به تک
جامعه هدفعموم مردمفرد یا گروهی از مردم
محدوده فعالیتتبلیغات، فروش، تحقیق، رضایت مشتری، خدمات پس از فروش و غیرهفروش محصول
نوع فعالیترسانه محورمشتری محور
استراتژیاستراتژی کشش1استراتژی فشار1
فرایندمستلزم شناسایی و ارضای نیازهای مشتری است.مبادله کالا
تکنیکارتباط با مشتری از طریق ادغام سازمان با نیازهای مشتریان.ارتقاء قیمت، تخفیف و پیشنهادات ویژه.
مهارت های لازممهارت های تحلیلیمهارت های فروش و مکالمه
هدفحداکثر سازی سود از طریق افزایش رضایت مصرف کننده و سهم بازار.به حداکثر رساندن سود از طریق به حداکثر رساندن فروش.

معرفی کتاب های حوزه فروش و بازاریابی

برای رسیدن به بهترین نتیجه در به کار بردن تکنیک‌های فروش و بازاریابی و همچنین پیاده‌ کردن اون ها در استراتژی‌های کسب‌وکار، هیچ‌چیز بهتر از مطالعه و بررسی کتاب‌های برجسته در این زمینه نیست. با توجه به تعداد زیاد کتاب‌ها در زمینه مدیریت بازاریابی، بررسی همه این کتاب‌ها کار ساده‌ای نیست. از طرفی با توجه به محدودیت زمان، بهتر است که کتاب‌های خوب و بااعتبار را بشناسیم و آن‌ها را منبع اصلی علمی و کاربردی خود قرار بدید.

  1. کتاب حقیقت فروش اثر مایک وینبرگ
  2. کتاب فروش تنها راه بقا اثر گرنت کاردون
  3. کتاب این است بازاریابی اثر ست گادین
  4. کتاب شنا با کوسه ها اثر هاروی مک کی
  5. کتاب گاو بنفش اثر ست گادین
  6. کتاب رازهای قطعی کردن فروش اثر زیگ زیگلار
  7.  کتاب پنج قانون طلایی فروش اثر پرسی اچ وایتینگ
  8. کتاب شایستگی های یک مذاکره کننده موفق اثر مسعود حیدری
  9. کتاب 53 اصل مذاکره اثر لی تامپسون
  10. کتاب رموز فروش موفق اثر جفری گیتومر

معرفی فیلم در حوزه بازاریابی و فروش

افراد به شیوه های مختلفی مطالب رو یاد می گیرند بعضی از افراد نیاز به مربی دارند ، بعضی از افراد با کتاب خوداموز و بعضی ها به شکل دیداری اموزش می بینند و اشتیاق و انگیزه بیشتری برای به خاطر سپردن و پیاده سازی مطالبی که یاد می گیرند دارند. به همین منظور 5 تا از فیلم هایی که در حوزه بازاریابی و فروش کمک بیشتری می کنه رو اینجا معرفی می کنیم. شمایی که فیلم بین هستید این فیلم ها رو از دست ندید. این لیست مدام به روز رسانی میشه، بنابراین اگر فیلمی مد نظر شما هست لطفا با ما به اشتراک بزارید.

1- Thank You for Smoking (ممنون که سیگار می کشید)

احتمالاً بتوانید موضوع فیلم “ممنون که سیگار می‌کشید” را حدس بزنید. بله! این فیلم درباره سیگار است و کسانی که از حق و حقوق آن به عنوان یک محصول (و البته سودهای کلان خود) دفاع می‌کنند.

چی یاد می گیریم : خیلی چیز ها + چیزهای جالبی درباره مذاکره و روابط عمومی به شما یاد خواهد داد.

2- Jiro: Dreams of Sushi (جیرو: رویای سوشی)

داخل یکی از ایستگاه‌های متروی توکیو، یک رستوران سوشی کوچک وجود دارد. یک رستوران که فقط 10 صندلی دارد. رستوران جیرو فقط برای شما سوشی سرو نمی‌کند. این رستوران یک سمفونی از طعم‌ها را برای شما می‌نوازد.

چی یاد می گیریم : کمال گرایی مثبت + در نهایت همه‌چیز به تجربۀ مشتری برمی‌گردد! تجربه‌ای که با کمال‌گرایی در تمام جنبه‌های کسب و کار، فراموش‌نشدنی خواهد شد.

3- Mad Men – تبلیغات و زندگی

ماجرای سریال Mad Men به اواسط قرن 20 بر می‌گردد و مربوط به آژانس‌های تبلیغاتی این دوره است. در این سال‌ها به مردان تبلیغاتی که در Madison Avenue کار می‌کردند، اصطلاحاً Mad Men می‌گفتند. این لقب به این دلیل به آنها تعلق گرفته که شکل جدیدی از تبلیغات را به وجود آوردند.

چی یاد میگیریم: Mad Men چیزهای بسیاری درباره صنعت تبلیغات، روانشناسی انسان و البته طراحی کمپین‌های موثر به شما یاد می ده.

شخصیت‌های این سریال کاملاً باورپذیر هستند. شخصیت‌هایی که همه آنها به راحتی می‌توانند در دنیای واقعی ما هم وجود داشته باشند. و ورود به جهان این شخصیت‌ها و درک افکار و انگیزه‌های آنها، واقعاً لذت‌بخش است. پیشنهاد می کنم از دست ندید.

4- چگونه مردی را در 10 روز از دست بدهیم (How to lose a guy in 10 days)

بنجامین برت (Benjamin Bratt) معتقد است هر چیزی را که بخواهد می‌تواند بفروشد، حتی خودش! داستان فیلم زمانی پیچیده می‌شود که زن هدف بنجامین هم یک پروژه موازی را دنبال می‌کند، او در تلاش است تا به‌قصد خودش، بنجامین را مجبور کند که از او متنفر باشد.

چی یاد می گیریم: چگونه می‌توان با انتخاب عکس‌العمل‌های مناسب، افکار و احساساتمردم را تحت تأثیر قرارداد.

5- آنچه زنان می‌خواهند (What women want)

داستان آنچه زنان می‌خواهند با ژانری کمدی و رمانتیک درباره یک بازاریاب مرد بنام نیک مارشال است که در یک آژانس تبلیغاتی کار می‌کند و دیدگاهی زن‌ستیز دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا