بیزنس کوچینگکوچینگکوچینگ فروش

24 تکنیک پیدا کردن مشتری جدید

بررسی موثر ترین تکنیک ها برای پیدا کردن مشتری های جدید

یکی از مهارت‌های فروشنده موفق افزایش تعداد مشتریان فروشندست. در این مقاله بیزینس ترند 24 روش پیدا کردن مشتری جدید به شما معرفی شده که به رشد کسب و کار شما کمک می‌کنه. به نظر شما سخت‌ترین مرحله در راه‌اندازی و رشد یک کسب‌وکار چیه؟ برای تعداد زیادی از کسب‌وکارهای کوچیک، پیدا کردن مشتری جدید سخت‌ترین مرحله ست؛ مخصوصاً اگر بودجه‌ی تبلیغاتی شما محدود باشه. با ما همراه باشید تا در این مقاله 24 استراتژی اثبات شده برای پیدا کردن مشتری های جدید رو مرور کنیم.

روش‌های یافتن مشتری جدید

وقتی صحبت از تجارت‌هایی میشه که تازه شروع به کار کردن و یا کسب‌وکارهای کوچیک هستن، پیدا کردن اولین مشتری معمولاً بر عهده‌ی صاحب کسب‌وکاره. صاحبان کسب‌وکار عموماً تجربه‌ای در بازاریابی و فروش محصول ندارن. شاید شما هم شنیده باشید یا خودتون یکی از اون افراد باشید که تعداد زیادی از اون ها میگن مشتری ندارم، چکار کنم؟ و مدام به دنبال روش‌های افزایش مشتری و فروش می‌گردن. اگر شما هم استارت‌آپ یا تجارتی را مدیریت و رهبری می‌کنید و دنبال راه‌هایی برای افزایش مشتری هستید، 24 تکنیک پیدا کردن مشتری جدید که در ادامه مطرح شده رو دنبال کنید.

تکنیک1: برنامه ریزی برای جذب مشتری جدید

برای اینکه یک برنامه ریزی قوی و اصولی برای پیدا کردن مشتری جدید داشته باشید اول باید بدونید که چه کسایی برای محصول و یا خدمات شما، مشتریان ایده آل محسوب می‌شن. اگر شما خدماتتون رو به شرکت‌ها می‌فروشید، بررسی کنید که چه دپارتمانی ممکنه بیشتر به خرید محصول و خدمات شما علاقه‌مند باشند و چه کسی (با چه منصبی) مسئول تصمیم‌گیری در خصوص خریدهای خاصه. (اگر نمی‌دونید با اون ها تماس بگیرید و مطللع بشید!) مشخص کنید که چرخه‌ی خریدشون چقدر طول می‌کشه و آیا تصمیم خرید محصول شما بر عهده‌ی یک شخصه و به‌سرعت انجام می‌شه؟ و یا محصول و یا خدماتی که ارائه می دید یک چرخه‌ی خرید طولانی رو طی می کنه و نیاز به تصمیم‌گیری‌های گروهی داره؟

بعد از اون درباره این فکر کنید که خریداران احتمالی چطور خدمات و محصولات مشابه شما رو جستجو می‌کنند؟ در چه گروه‌هایی فعالیت می‌کنند؟ آیا در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند؟ برای خرید خدمات و محصولات مشابه، به حرف چه کسایی گوش می‌کنند و یا به کجا مراجعه می‌کنند؟ برای اینکه مشتری ارجاعی پیدا کنید و برای اینکه شما رو به دیگران معرفی کنند، چه کارهایی می‌تونید انجام بدید؟ همه‌ی این اطلاعات رو بنویسید و به دنبال الگوهای ایجاد شده بگردید. بعد، برای پیدا کردن مشتری جدید، اطلاعاتتون رو جایی قرار بدید که بازار هدف بتونه شما رو پیدا کنه.

تکنیک2: بررسی رقبای موفق

در خصوص بررسی رقبای موفق به یک سری نکات باید توجه کنید. اول اینکه در حوزه کاری شما فرد و یا چه رقبایی موفق بحساب میان و پارامترهای مدنظرتون رو یادداشت بردارید و ببینید با توجه به ارزش ها و اهداف شما کدوم یکی از رقبا موفق بحساب میان . بعد از اون ببینید که کجا تبلیغ می‌کنند؟ کجا شبکه‌سازی می‌کنند؟ از چه تاکتیک‌هایی استفاده می‌کنند؟ چه چیزی در موفقیتشون موثره ، که می‌تونند برای شما هم مؤثر باشه؟

تکنیک 3: شرکت در گردهمایی ها و سمینارهای که مشتریان بالقوه در آن شرکت می کنند

خیلی از افراد در هرحوزه ای از این تکنیک غافل میشن. درصورتی که برای قشر زیادی از کسب و کار ها این تکنیک ،تکنیک موثر و کاربردی محسوب میشه. اگر قبلاً این کار رو کردید و نتونستید مشتری جذب کنید، شیوه ی جدید ارائه محصول/خدمات و یا گروه‌های جدید رو امتحان کنید. داخل روزنامه‌ها جست‌وجو کنید، سازمان‌هایی رو پیدا کنید که برای بازار هدفتون گردهمایی برگزار می‌کنند و در چندتایی از اون ها شرکت کنید. می‌تونید استراتژی‌های شبکه‌سازی تکمیلی رو هم بررسی کنید.

تکنیک4: ارائه پیشنهاد جذاب و منحصربفرد

ارائه پیشنهاد جذاب و منحصربفرد یکی از تکنیک های پرکاربرد چیدا کردن مشتری جدید محسوب میشه که در این تکنیک با مشتری های بالقوه خودتون طوری رفتار کنید که انگار یکی از مشتری های وفادار شما هستند؛ پس تا جایی که امکان داره به اون ها پیشنهادهای جذاب با قیمت پایین ارائه کنید. در بیشتر مواقع شرکت‌ها برای جذب مشتری های جدید هیچ سودی در نظر نمی‌گیرند. تجربه نشان داده که این موضوع در خریدهای بعدی مشتری جبران می‌شه.

تکنیک 5 : مشتریان بالقوه را در شبکه های اجتماعی شناسایی کنید

در این تکنیک سعی نکنید که خدمات و محصولاتتون رو به اون ها بفروشید؛ تلاش کنید تا با اون ها ارتباط بگیرید. توئیت‌هایشون رو منتشر کنید و یا براشون کامنت بزارید. اگر می‌شه اون ها رو روی پست‌هاتون منشن کنید. هدف اینه که به‌عنوان دوست شناخته و دیده بشید. فروش محصول و خدمات به کسانی که حس می‌کنند شما رو می‌شناسند، خیلی آسون‌تره .

تکنیک 6: استفاده از روش های تبلیغ آنلاین هدفمند

برای اینکه خرجتون رو پایین نگه دارید، تبلیغاتتون رو هدف‌گذاری کنید تا فقط برای افرادی مشابه مشتری های بالقوه شما و تنها در منطقه‌ی جغرافیایی هدف نمایش داده شوند (مثلا آقایان بین 40 تا 45 سال که در تهران زندگی می‌کنند). بودجه‌ی روزانه و ماهانه تنظیم کنید و اکانت‌تون رو چند روز اول مدام چک کنید.

تکنیک 7: اطمینان از در دسترس بودن ادرس شما در فضای مجازی

حتی بهتر از اون، کاری کنید تا اون ها اطلاعات تماسشون رو به شما بدن. خبرنامه‌ی رایگان، راهنمای رایگان و یا کوپن تخفیف و غیره می‌تونن ابزارهای خوبی برای گرفتن سرنخ باشند؛ بعد آن سرنخ‌ها را به‌طور منظم پیگیری کنید.

 حضور در فضای مجازی برای پیدا کردن مشتری جدید
حضور در فضای مجازی برای پیدا کردن مشتری جدید

تکنیک8 : دریافت بازخورد از مشتری که خرید نمی کند

بعضی از سوالاتی که می تونیم از خودتون بپرسیم:

  • آیا مشتری شما محصول دیگری رو پیدا کرده که نیازهاشون رو بهتر تأمین می‌کنه؟
  • آیا به این نتیجه رسیده که محصول رو لازم نداره؟ 
  • آیا خرید رو به تعویق انداختن؟ 
  • آیا فرایند ثبت سفارش در سایت شما سخت بود؟

از این اطلاعات استفاده و تغییرات لازم رو اعمال کنید تا فروشتون افزایش پیدا کنه.

تکنیک 9: اگر به خانه ها فروش دارید مستقیما در خانه ها رابزنید

البته که خیلی‌ها جواب شما رو نمی‌دند و یا اینطور بیان می کنند که علاقه‌ای به خرید ندارن؛ اما اگر برای یک یا دو خانه در آن محله کار می‌کنید، پیدا کردن مشتری در خانه‌های اطراف می‌تواند روشی برای جذب مشتری بدون ریالی هزینه‌ی تبلیغاتی باشد.

تکنیک 10: از استراتژی های مختلف بازاریابی غافل نشوید

یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنین که شامل بازاریابی از طریق ایمیل ، بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی و بازاریابی دهان به دهان باشه. یک برنامه ۱۲ ماهه تهیه کنین که دارای نقاط عطف تاکتیکی برای هر ماه و هر ۳ ماه باشه؛ و به اون پایبند باشین. این استراتژي رو تنظیم کنین تا بفهمین کدوم روش بهتر کار میکنه.

تکنیک 11: بعد شرکت در جلسات و مراسمات بیکار نشینید

در هر همایش و یا جلساتی که شرکت می کنید با افراد جدید صحبت کنید، شاید خریدار بالقوه باشند. اگر گفتند که در حال حاضر به خدماتتون نیاز ندارن، بپرسید چه زمانی براشون مناسبه تا دوباره با اون ها تماس بگیرید؛ و یا بپرسید آیا کسی رو می‌شناسند که در حال حاضر به خدمات شما نیاز داشته باشه.

تکنیک12 : از اطرافیان اصلا غافل نشوید

از دوستای خودتون بپرسید آیا کسی رو می‌شناسندکه به خدمات شما نیاز داشته باشد. اگر سیستم قیمت‌گذاری‌تون اجازه میده ، برای هر مشتری ارجاعی، به دوستان و شرکای خود پورسانت ارائه بدید.

تکنیک 13: نشان دادن محصول /خدمات خودتان بعنوان راه حل خاص مشکلات مشتری

فرقی نداره که چه محصول یا خدمتی ارائه می‌کنید؛ شما باید به مشتری نشون بدید که محصول شما یک راه حل چند منظوره برای اون‌هاست. مثلا در مورد لباس‌های کار، شرکت تولیدی می‌تونه به مشتری اطلاع بده که علاوه بر دوام، این لباس‌ها عایق هستند یا خاصیت نانو دارند و دیرتر کثیف و خراب می‌شن.

تکنیک 14: مشتری های فعلی خود را راضی نگه دارید

یکی از روش های خلاقانه پیدا کردن مشتری (که میشه گفت خیلی هم هوشمندانه س) میتونه این باشه که مشتریان فعلی که دارین رو از خودتون راضی نگه دارین. تقریباً هیچ تبلیغی وجود نداره که سریع‌تر از استراتژي دهان به دهان پخش بشه. بازاریابی دهان به دهان مثل یک آتیش وحشی همینطور زبونه میکشه، میره جلو و یک دامنه گسترده‌ای داره که هیچ نوع تبلیغ دیگری نمیتونه حریف اون بشه و اون رو شکست بده.

البته این موضوع رو نباید فراموش کنین که استراتژي دهان به دهان میتونه برای شما به عنوان یک صاحب کسب و کار حکم یک شمشیر دولبه رو داشته باشه. این یعنی چی؟ یعنی این که اگه شما نتونین مشتری رو از خودتون راضی نگه دارین، حرف‌های ناخوشایند منفی راجع به تجارت شما پخش میشه و مشتریان فعلی و حتی مشتریان بالقوه خودتون رو هم از دست میدین؛ اما در عین حال اگر برعکس این ماجرا اتفاق بیافته و بتونین مشتریان رو از خودتون راضی نگه دارین، بدون این که بخواین سهمی به اونها پرداخت کنین، در مورد چگونگی کسب و کار شما و مزایای اون با بقیه صحبت میکنن و اون‌ها رو از کسب و کار شما مطلع میسازن. این امر طبیعتاً باعث جذب مشتری بیشتر میشه، چه در وبسایت و چه در فروشگاه شما.

تکنیک 15: توجه به برندینگ و بسته بندی

به عنوان یکی دیگه از روش های خلاقانه پیدا کردن مشتری میشه به برندینگ و نحوه بسته بندی محصول و خدماتی که ارائه میدین اشاره کرد. این کار بیشتر از چیزی که خودتون راجع به کسب و کارتون به مردم میگین، به اون‌ها اطلاعات و سیگنال میده (یعنی تاثیرش رو مردم خیلی بیشتر از چیزیه که شما مستقیماً بهشون میگین).

تاثیر بسته بندی روی مشتری هدف ، مثل تاثیر طرز پوشش شماست وقتی میخواین برای بار اول به یک قرار مهم برین. بسته بندی مناسب و خوب یکی از اصلی‌ترین عوامل در بازاریابی و فروش یک کالا است. روش‌های خیلی زیاد و خلاقانه‌ای برای این کار وجود داره تا از این طریق بتونین مشتری بیشتری پیدا کنین. یک نمونه میتونه کیف‌های حمل کالا باشه که به مشتری میدین تا کالای خودش رو به وسیله اون حمل کنه و حتی دفعات بعد هم از اون استفاده کنه.

تکنیک16: حمایت و کمک به مشتری

هدفتون باید کمک به مشتری باشه. هر چیزی که میخواین بفروشین یا تبلیغ کنین و هرخدماتی که میخواین ارائه بدین، باید سعی کنین در راستای کمک به مشتری باشه، وگرنه هیچ کس به اون اهمیتی نمیده. در واقع تا مشتری‌ها نفهمن که شما چقدر به اونها اهمیت میدین، به شما و کسب و کارتون اهمیت نمیدن.

خب پس چیکار باید بکنیم؟ مشتریان بالقوه شما یه سری مشکلات دارن که باید حل بشه، به اونها نشون بدین که میتونین بهشون کمک کنین تا به وسلیه کالا یا خدمات شما مشکلات خودشون رو حل کنن و در نهایت اونها با رضایت و خوشحالی مشتری وفادار شما میشن و از کسب و کار شما به افراد دیگه هم میگن.

 تکنیک های پیدا کردن مشتری جدید

تکنیک 17 : برای مشتری ها امتیاز و شرایط خاص فراهم کنید

شما میتونین از مشتری‌ها اهرم قدرت بسازین. چجوری؟ این که بیاین مشتری های راضی و خوشحال خودتون رو به نیروی‌های خودتون تبدیل کنین (درحالی که چیزی به اونها پرداخت نمیکنین). باز هم چطوری میتونین این کار رو بکنین؟ با دادن تشویق و تخفیف به اونها. پیشنهادی که نمیتونن در مقابلش مقاومت کنن.

این تشویق یا تخفیف مثلاً میتونه یک کوپن خرید رایگان باشه، یک امتیاز رایگان، هدیه یا هر چیز دیگری که مشتری رو خوشحال کنه مثل یه مسابقه. مثلاً فرض کنین شما یک مسابقه توی حساب شبکه اجتماعی یا وبلاگ خودتون برگزار میکنین و به افراد فرصت برنده شدن یکی از محصولات یا خدمات خودتون رو میدین. بعد یه شرکت کننده‌ها میگین که اگر این مسابقه رو در شبکه های اجتماعی دیگه مثل فیسبوک یا توییتر به اشتراک بزارن شانس بیشتری برای برنده شدن دارن.

بعد از این که جوایز رو اعطا کردین میتونین زنگ بزنین و به کسانی هم که به خدمات شما علاقه نشون دادن تخفیف خدمات خودتون رو بدین در این صورت شانس پیدا کردن مشتری جدید رو افزایش دادید. من مطمئنم که با این کار اونها پیگیر خدمات و رویدادهای آینده شما میشن. این میتونه یک روش خلاقانه برای پیدا کردن مشتری بیشتر و تولید لیستی از افراد در بازار هدف شماست که به محصول شما علاقه مند هستن.

به روش‌های دیگه برای پاداش دادن به مشتریان خودتون فکر کنین، دیگه چی میتونه باشه؟

تکنیک 18: به موقع از منطقه امن خودتون خارج بشید

اگه در گسترش دایره مشتریان خودتون مشکلی داشته باشین، ممکنه ناخواسته تمرکزتون از بین بره و با این کار مشتریان بالقوه خودتون رو از دست بدین. اگه میخواین کسب و کارتون رو به شکلی که همیشه اداره میکردین پیش ببرین، تعجبی نداره که مشتری جدید پیدا نکنین.

وسلی ماتیوز میگه: «برخلاف انتظارات پیش برین و انتظارات رو نادیده بگیرین». فروش یعنی انتقال اعتماد، بنابراین به جای این که تمرکز خودتون رو بذارین روی فروش که منطقه امن شماست، اول روی ایجاد رابطه با مشتری بالقوه تمرکز کنین. ماتیوز میگه ایجاد اعتماد یکی از راه‌های اصلی و روش های خلاقانه برای پیدا کردن مشتری است. وقتی که اعتماد مشتری رو به دست بیارین، گوش و هوش اونها رو هم به دست آوردین. اینجاست که میتونین به راحتی توی گوش اونها بخونین که محصولات و خدمات شما برتر از دیگر محصولات هستن و ارزش خریدن دارن.

تکنیک 19: اسپانسر مراسم ها شوید

اسپانسر مراسم‌هایی بشید که بازار بالقوه‌تون رو در کنار هم جمع می‌کنه. در روزنامه‌های محلی دنبال آگهی‌های برگزاری مراسم بگردید؛ یا با برگزارکننده‌ها تماس بگیرید و بپرسید که امکان اسپانسرشیپ وجود دارد یا نه. هزینه‌ی برگزاری مراسم‌های محلی معمولاً زیاد نیستند؛ اما اگر هزینه‌ها بالا بود، ممکنه گزینه‌ای برای حق پخش آگهی در مراسم با هزینه‌ی بسیار پایین هم وجود داشته باشه.

تکنیک20: کمی سر کیسه را شل کنید

برای پیدا کردن مشتری جدید باید اعتماد ایجاد کنید؛ و یکی از بهترین روش‌های جلب اعتماد و رضایت مشتری ارائه اشانتیونه. از دریافت‌کنندگان بخواید که اگر از محصول رضایت دارن اون رو به دوستانشون هم معرفی کنند. اگر مشاور هستید، مشاوره مجانی ارائه بدید. می‌توانید خبر، راهکار و غیره رو داخل خبرنامه‌ها چاپ کنید؛ یا می‌تونید به‌صورت مجانی مشاوره بدید. فقط در اون حدی اطلاعات در اختیار مشتری قرار بدید که بتونید پروژه رو از دید کلی ببیند و بدونه که شما می‌تونید از پس اون بربیایید.

تکنیک 21: نام شرکت، ادرس سایت و شماره تماس را در هرچیزی که می توانید بگذارید

اگر در ارائه خدمات خودتون از وسایل نقلیه (مانند وانت، کامیون و غیره) استفاده می‌کنید، اسمتون رو روی تمام اون ها بنویسید تا کسایی که شما رو در حین خدمت‌رسانی می‌بینند به اطلاعات تماستون دسترسی داشته باشن. اطلاعات تماس باید روی تمامی محصولات و یا برچسب محصولات (هرکدوم که میشه) وجود داشته باشد. از اسم و اطلاعات تماستون برچسب و یا مگنت بسازید و به تمامی تجهیزاتی که تعمیر می‌کنید، بچسبونید و یا اونها رو به خریداران و مشتریان بالقوه بدید. هرچه تعداد آدم‌هایی که نام و اطلاعات شما رو دارن بیشتر باشه، مشتری های بیشتری جذب می‌کنید.

تکنیک 22: موقعیت خودتان را در گوگل مای بیزینس ثبت کنید

وقتی در سیستم هستید، اطلاعاتتون رو در هر لیستی که با شایستگی‌هاتون مطابقت داره، وارد کنید (و مطمئن بشید که آدرس وب‌سایت رو به‌درستی وارد کردید). اتاق بازرگانی و سایر گروه‌های تجارت محلی معمولاً فهرستی از اعضا دارن که می‌تونید اطلاعات تماس و آدرس وب‌سایت رو در اون قرار بدید.

تکنیک 23: ویژگی مشتری های بالقوه را شناسایی کنید

یک بخش مهم در پیدا کردن مشتری جدید ، تهیه لیستی از افرادیه که به محصول شما نیاز دارن. این افراد ممکنه داخل یکی از صفحات شبکه‌های اجتماعی شما نظر گذاشته باشن یا سری به سایت یا بلاگ شما زده باشند. برای تعیین مشتریان بالقوه می‌تونید با توجه به محصول یا خدمت خودتون یک بخش خاص از جامعه را هم هدف قرار بدید؛ مثلا اگر کار شما تولید لباس‌های کاره، می‌توانید پیمانکاران ساختمانی رو به عنوان هدف قرار بدید.

بعد از تهیه لیست خودتون، ویژگی‌های مشترک مشتریان رو شناسایی کنید. در مثال بالا پیمانکاران همگی نیروهایی دارن که لباس و کفش ایمنی می‌خوان، در یک محدوده سنی خاص هستند و قیمت تمام شده برایشون مهمه که می تونه جامعه مناسبی برای فروش شما باشه.

تکنیک 24: ایجاد آگاهی و احساس نیاز در مشتری

در این استراتژی پیدا کردن مشتری جدید، شما باید به اون فرد اطلاعات بیشتری درباره محصول ارائه بدید. در این مرحله، احساس نیاز به محصول در مشتری ایجاد شده ؛ اما نمی‌دونه از کدوم شرکت اون رو تهیه کنه. شما با ارائه ویژگی‌های خاص محصول خود، اون رو ترغیب به خرید می‌کنید.

نتیجه گیری

یکی از سخت‌ترین کارها برای صاحبان مشاغل (به خصوص مشاغل و کسب و کارهای نو) پیدا کردن مشتریه. این چالش با این واقعیت همراهه که بسیاری از کارآفرینان باهوش نیستن و فکر «فروش» اونها رو میترسونه. در حقیقت اکثر صاحبان مشاغل گاهی با مشکل نداشتن مشتری کافی دست و پنجه نرم میکنن

درحالی که تولید مشتری زمان‌بر به حساب میاد، شما میتونین با یادگیری روش های خلاقانه پیدا کردن مشتری ، روند کار خودتون رو تسریع کنین. امیدوارم نکات بالا که در این راستا بهتون عرضه شد تونسته باشه کمکتون کنه تا راه‌های بهتری برای پیدا کردن مشتری در پیش بگیرید 🙂

نظر شما در مورد این روش های خلاقانه پیدا کردن مشتری که بهش اشاره کردیم چیه؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا