کوچینگکوچینگ تحوللایف کوچینگ

چگونه از ناحیه امن خود خارج شویم؟

چگونه منطقه امن خود را ترک کنیم

ناحیه امن کجاست؟ ناحیه امن کسب و کار ما کجاست که اینقدر مهمه؟ چه اتفاقی میفته اگر داخل ناحیه امن بمونیم؟ یا از ناحیه امن خارج بشیم؟ اگر بخوایم که از این ناحیه بیرون بیایم چه اقداماتی رو باید انجام بدیم؟اصلا روشی وجود داره؟ همه این ها، سوالاتیه که برای اغلب افراد احتمالا به وجود میاد. اگر شما هم مشتاق هستید که خودتون و یا بیزینس خودتون رو از ناحیه امن خارج کنید و کسب و کارتون رو نجات بدید، حتما تا پایان مقاله سایت بیزینس ترند همراه باشید.

ناحیه امن به چه معناست؟

“ناحیه امن یا( COMFORT ZONE ) یک حالت رفتاریه که در اون فرد در شرایط خنثی از اضطراب، با استفاده از مجموعه ای محدود از رفتارها، برای ایجاد یک سطح ثابتی از عملکرد، معمولاً بدون احساس خطر و ریسک پذیری عمل می کنه” در ناحیه امن، انگیزه زیادی در افراد برای رسیدن به نقاط اوج جدید در عملکردشان وجود نداره. این یه تعریف شسته و روفته ست. ولی بیاید یه مقدار خودمونی تر بگم!

ناحیه امن یا ناحیه آسایش و یا ناحیه راحتی هم گفته میشه، یه مکان ساکت، گرم وآرومه. همه ی ما عاشق بودن تو همچین جایی هستیم و البته که خوب و عالیه و حتی اینقدر خوبه که نمی خوایم ترکش کنیم.یا بهتر بگم نمیشه ترکش کرد.(لبخند ژکوند😊)

ولی بعد از یه مدتی شما دیگه متوجه نمی شید کسب و کار (بیزینس) خودتون داره کم رنگ میشه. از تب و تاب افتاده، رشد گذشته رو نداره، افزایش مشتری قابل توجهی نداشتید، افزایش سود نداشتید و به همین شکل بیزنس شما به مرور بدون اینکه حس کنید دچار زوال میشه. کی متوجه می شید؟ وقتی که آب به نقطه جوش می رسه و میبینید دیگه قابل تحمل نیست.وقتی تمام رقبا پیشرفت کردن و شما با انرژی ، زمان ، هزینه ای که صرف کردید رشد قابل توجهی نداشتید.و حتی بدتر از اون!!!

دکتر ویلیام جی. هال، مدیر مرکز پیری سالم در مرکز پزشکی دانشگاه راچستر می‌گوید: «وقتی کار جدیدی را شروع می‌کنید، به‌ویژه در‌زمینۀ خلاقیت، این درست مثل ضربه‌زدن به‌سمت مغز است.»

غواصی زیر آب یکی از سرگرمی‌های هیجان انگیزیه که درس‌های زیادی از اون میشه برای کسب وکار گرفت. “برندن” یکی از افرادیه که غواصی زیر آب رو سال‌هاست به عنوان سرگرمی دنبال می‌کنه و معتقده اتفافاتی که در این شرایط رخ می‌ده می‌تونه درس‌های آموزنده‌ای برای کسب وکارها داشته باشه. او در این زمینه گفته:

“تنها راه برای رشد کسب وکارها کسب تجارب جدید است. چه این تجربه یک سرگرمی جدید، تغییر برنامه روتین زندگی یا حتی مخالفت کردن درباره یک عقیده محبوب در محیط کار باشد. خارج شدن از ناحیه امن زندگی می‌تواند زیبایی‌ها و حتی مزایای خاص خودش را به همراه داشته باشد. اگر می‌خواهید متفاوت باشید باید متفاوت هم فکر کنید.”

“برندن شیرالی” یکی از افرادیه که تلاش کرده محدودیت‌های خودش رو بسنجه. اون زمانی به این موضوع فکر کرد که بیش از 75 پا زیر آب بود و یک ماهی 40 پوندی هم دنبالش می‌کرد. در اون زمان بود که دیگه نمی‌تونست به کار، موعد تحویل پروژه، ترس یا حتی شیر خانه‌اش که چکه می‌کرد فکر کنه. در همچین شرایطی چیزی که ذهن انسان رو به خودش درگیر می‌کنه خطریه که بیخ گوشش ایستاده و در عین حال هدف نهایی که باید روش متمرکز بشه.

غواصی زیر آب؛ به خطرات آن می ارزد؟

کوسه‌ها همه جا هستند.در بیزینس هم ما کوسه های زیادی داریم خوب حالا سوال اینجاست که “شیرالی” چطور با این مساله دست و پنجه نرم کنه؟؟  از زبان خودش بخونیم:

“من عاشق نقل قول‌ها هستم. زمانی که شما نگاه تان را به یک موضوع تغییر می‌دهید حتماً از زاویه دیگری بهش فکر می‌کنید . در چنین شرایطی است که موضوع پیش رویتان هم تغییر می‌کند. یکی از دوستانم همیشه بهم می‌گفت هر وقت از کوسه‌ها می‌ترسم به این موضوع فکر می‌کنم که سالانه تعداد افرادی که توسط انسان‌ها کشته می‌شوند بیشتر از تعداد افرادی است که توسط کوسه‌ها خورده می‌شوند.  پس هر وقت احساس اضطراب و نگرانی دارم به این ها فکر می‌کنم. شاید به نظر عجیب برسد اما همین موضوع باعث می‌شود از ناحیه امنم خارج شوم. کافیست به مشکلات از زاویه دیگری نگاه کنید”.

غواصی چه ارتباطی با کسب و کار دارد؟

همه ما خیلی خوب می‌دونیم که تغییر کردن در زندگی اصلاً کار ساده ای نیست. اما اون چیزی که شما رو به این موقعیت رسونده دیگه نمی تونه براتون کار کنه و در خدمتتون باشه. همه چیز به همان مثالی که درباره ماهی زدیم بر می‌گرده. به کوسه‌هایی که پشت سر شما هستند نگاه کنید.سعی کنید روی کاری که انجام می‌دید تمرکز کنید و در نهایت به اهدافی که در سرتون دارید برسید.

خارج شدن از منطقه امن خود

10 دلیل محکم برای خروج از ناحیه امن

خارج شدن از ناحیه امن می تونه دلایل زیادی داشته باشه، اما در این مقاله به 10دلیل محکم و کاربردی اشاره می کنیم که شما رو ترغیب می کنه در این ناحیه نمونید و هرچه سریع تر خارج بشید. البته که میشه از این موارد به عنوان مزیت های خارج شدن از ناحیه امن هم نام برد.

1- افزایش میزان نوآوری و خلاقیت

طبیعتاً وقتی ، دنیای بیرون از دید محدودمون رو ببینیم، راه‌ها و ایده‌های تازه برامون پدیدار می‌شه. رشد شخصی‌ما شروع میشه و همواره فرصت‌های تازه‌ای کشف می کنیم.

با خارج شدن از دایره امن و آسایش، احساسات مثبتی مثل کسب یک دستاورد مفید و ارزشمندی برای خودمون پر رنگ تر میشه.

2- خلق فرصت های جدید کاری

ماجراجویی‌های بیشتر به ترشح دوپامین بیشتر منجر میشه. دوپامین نقش مهمی در ایجاد انگیزه در ما بازی می‌کنه و هیجان‌های تازه، میزان اون رو زیادتر می‌کنه. به‌علاوه هیجان بیشتر، بهبود حافظه و افزایش یادگیری رو هم نتیجه می‌ده.

3- افزایش میزان اعتماد به نفس

مقابله با ناشناخته ها و اثبات خودتون خط قرمزها و محدود کردن های خودتون رو کنار می زنه و باعث توسعه مهارت های دیگه شما می شه و اعتماد به نفس و عزت نفس شما رو تقویت می کنه. برای امتحان چیزهای جدید همیشه مقاومتی وجود داره این امر کاملا طبیعیه ولی نباید بزاریم به طبیعت ما تبدیل بشه وگرنه دچار سکون می شیم.

4- افزایش میزان برقراری ارتباط

خارج شدن از ناحیه امن به افزایش اکوسیستم شما کمک می کنه. همینطور که شما با کنار گذاشتن ترس، خجالت دست به برقراری ارتباط با اقشار مختلف می زنید یک دایره ارتباطی وسیعی رو بوجود میارید که در تمام وجهه های زندگی بخصوص کسب و کار شما تاثیرگذاره.

5- کم رنگ شدن ترس ها

وجود ترس ها یکی از بزرگترین و پر رنگ ترین عوامل خارج نشدن از ناحیه امن هست. ترس همیشه به ما می‌گه اگر تلاش کنیم، امکان شکست ما بیشتر از موفقیت‌هایمان خواهد بود.

ترس به ما تلقین می‌کنه که به جای پذیرفته شدن، طرد می‌شیم. و بنابراین چون می‌ترسیم هیچ کاری انجام نمی‌ دیم.

چی کار کنیم به ترس غلبه کنیم؟

تنها راه غلبه بر ترس، روبه رو شدن با ترسه… ابتدای کار اسون نیست و کاملا طبیعیه. ولی غیر ممکن نیست!!

  • ترس‌های خودتون رو کنار بذارید و کارهایی که در ذهنتون از اون‌ها می‌ترسید رو انجام بدید.
  • از چه کارهایی می‌ترسید؟ از چه چیزهایی می‌ترسید؟
  • از سخنرانی می‌ترسید؟ همین امروز حداقل برای یکی از اعضای خانواده یا یکی از همکاران یا دوستان خودتون سخنرانی کنید.
  • از فروش محصولتان می‌ترسید؟ صدها نه بشنوید! نه شنید رو تابو نکنید.
  • از ملاقات با افراد جدید واهمه دارید؟ برای همین فردا با کسی که بیشترین ترس از صحبت باهاش رو دارید قرار ملاقات بزارید.
  • از درخواست افزایش حقوق می ترسید؟ یک وقت از مدیرتون بگیرید و حتی اگر قرار است نه بشنوید، حرفتون راو بگید. از انسان ها بت نسازیم. از خواسته های خودمون راحت نگذریم.
  • از جستجوی شغل می‌ترسید؟ بلند شید و از منطقه‌ای که در آن احساس راحتی می‌کنید، دل بکنید.
  • از شکست در زندگی، از تغییر کسب و کار، از تنها ماندن، از حرف دلتان را گفتن می ترسید؟

از چه چیزهای دیگری می‌ترسید؟ قلم کاغذ بیارید تا با هم تمرین انجام بدیم

  • یک لیست از ترس هاتون تهیه کنید! (هرچی که به ذهنتون میاد و ترس از انجامش دارید ، الکی ام ترس هاتون رو موجه نکنید!!)
  • یک لیست از اهدافتون تهیه کنید
  • ببینید برای رسیدن به هریک از اون اهداف به چه چیزی نیاز دارید؟
  • کدوم یکی از اون ترس ها باعث شده تابحال به اون هدف نرسید؟
  • برای هرکدوم از اون اهداف که ترس از انجام دادن رو دارید یک اقدام کوچک تعریف کنید با زمان مشخص و بدون تعلل اون رو انجام بدید.

6- زندگی در دنیای واقعی

دنیای واقعی امکان رشد، تغییر، تحول،فرصت های جدید، امکان یادگیری، بیشتری برای ما فراهم میشه. زندگی واقعی شما فراتر از حباب افکار شخصی، احساسات و عقاید شخصی ، باورهای ساختگی و محدودیت های شماست. زندگی واقعی شما مجموع زندگی زیسته شماست.

7- انجام ریسک

ریسک کردن همون عامل مهمیه که به ما کمک می کنه تا رشد کنیم، کودکان به راحتی ریسک می کنند.چرا؟ چون ترس از شکست یا ترس از موفقیت ندارن، اون ها می فهمند که فرصتی دوباره برای امتحان کردن وجود دارده چیزی به عنوان شکست وجود نداره.چیزی به اسم ترس از اشتباه وجود نداره. فقط تجربه ای برای رشد و پیشرفت ماست.

8- افزایش میزان یادگیری

وقتی تصمیم می گیرید که از ناحیه امن بیرون بیاید چه در کار و چه در زندگی شاید نیاز داشته باشید به ارتقا سطح علمی و یا افزایش میزان آگاهی و اطلاعات ، شاید نیاز باشه دوره بببینید. مثلا بعنوان صاحب یک کسب و کار شما باید مهارت رهبری رو یادبگیرید و یا سازمان و بیزینس خودتون رو گسترش بدید.

9- شناخت باورهای محدود کننده

خارج نشدن از ناحیه امن به دلایل مختلفی اتفاق میفته. که شناختن باورهای محدود کننده و تغییر اون باورها با باورهایی که برای ما کار می­کنه و شرایط رو بهبود میده، ما رو به هدفمون نزدیک تر می کنه به ما کمک می کنه که راحت تر از ناحیه امن خارج بشیم. همونطور که گفتیم این ناحیه امن در کسب و کار و در زندگی شخصی هم وجود داره و درمورد هرکدوم از این موارد بیزینس کوچینگ و لایف کوچینگ راه گشاست.

10- از بین بردن عادت های ناکار آمد

خیلی از عادت هایی که به خارج از ناحیه امن نرفتن ما کمک می کنه از جمله عادت های تنبلی، اهمال کاری و کمال گرایی که این تنها راه غلبه بر اون ها مواجه شدن با اون هاست. قدم اول سخته ، ثبات داشتم در این مسیر اسون نیست و از جمله دلایل استخدام لایف کوچ میشه به حمایت در این زمینه اشاره کرد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا